Pedal....hjælp

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Flemming Elhøj
1 omgang efter
Posts: 655
Joined: 23 Apr 2007, 23:14
Location: Ballerup/Egebjerg

Pedal....hjælp

Post by Flemming Elhøj »

Jeg har på mine lange ture oplevet en stærk irriterende smerte i mine trædepuder. Mit første forsøg på afhjælpning var at købe et på alt for dyre carbonsko det skulle have en utrolig stabil sål. Nok var de lækre, men problemet er der stadig. Min tanke er nu faldet på mine pedaler. Jeg kører med Egg-beater som jo har en forholdsvis lille flade. Jeg tænker på om trykket de giver, er forholdsvis koncentreret om et lille område, som så mindsker blodtilførelsen til forfoden. Jeg har derfor påtænkt at købe følgende:

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=4516

Er der nogle der har haft erfaringer med disse, kender SPD eller har bedre forslag?

Problemet skal løses, så jeg tager også til en sportslæge. Jeg vil ikke kunne holde ud at køre med irritationssmerten i 24 timer. Jeg er sikker på at jeg nok skal få andre udfordringer i løbet af dette døgn, så det er værd at få minimeret kendte problemer.
Det er træningen der tæller...ikke udstyret!!!
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Post by Jan D »

Jeg tror ikke de pedaler du har kig på er bedre end dine nuværende...
Kontakten mellem sko og pedal er tilsyneladende ikke større end alm. spd.
Har du specielt følsomme fødder - kan du evt. bruge en sål i dine sko.
Hvis dine nye sko har meget stive såler burde det spille.
Last edited by Jan D on 27 May 2011, 11:36, edited 1 time in total.
Jan D
User avatar
Palle 'PS' Madsen
Cykelmyg
Posts: 996
Joined: 19 Jun 2006, 08:26
Location: Roskilde

Post by Palle 'PS' Madsen »

Hej Flemming.
Det lyder til at du har begyndende tendens til det der hedder 'nedfalden forfod'. Jeg lider selv af det, og det kan være forbandet smertefuldt. Som om man går/cykler med små skarpe sten under forfoden i skoen. Tror ikke at hverken selve skoen eller pedalerne kan g¢re nogen stor forskel. Nedfalden forfod er en lidelse hvor de sener som holder foden spændstig, er blevet overbelastet gennem længere tid og derfor ikke kan holde den rigtige svejende form på foden. Foden falder sammen og knoglerne begynder at arbejde mod skoen. Endvidere kan nerver i foden blive negativt påvirkede. Kan give f¢lelsesl¢shed i foden.
Det som har hjulpet mig indtil videre er:
- Cykel/l¢be sko med en god bl¢d indersål. Skift gerne til nye indersåler jævnligt.
Har gode erfaringer med specialized's såler.
- Sportstape hele vejen rundt om forfoden, for at denne ikke får lov at flade helt ud, hvilket er det som smerter. gerne 2-3 runder med tape.
- Har desuden et ekstra lag skum/gummi under sålen ved forfoden.
- Bl¢dere sko i det daglige. Kondisko eller Eccosko (hvis pæne sko kræves på job)

Håber dette kan hjælpe dig.
8)
Har desuden pr¢vet med specielle varmeformede såler, men dette hjalp ikke.
Ghost mtb / Rivette R6 racer / Asics Kayano
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Har selv de samme symptomer som er kommet snigende de seneste 2 år, så lytter spændt med.
/Niels
User avatar
JimmySpeiermann
Naturnyder
Posts: 911
Joined: 13 Jan 2010, 19:29
Location: Buresø
Contact:

Post by JimmySpeiermann »

Niels P wrote:Har selv de samme symptomer som er kommet snigende de seneste 2 år, så lytter spændt med.
Samme her :shock:
Tjaaa....
User avatar
Flemming Elhøj
1 omgang efter
Posts: 655
Joined: 23 Apr 2007, 23:14
Location: Ballerup/Egebjerg

Post by Flemming Elhøj »

Well, jeg er ikke blevet så meget klogere, og nu hvor jeg virkelig er opmærksom på problemet, så synes jeg at der hele tiden er lidt irritation i foden :( Virkeligt surt nu hvor der kun er 2 uger til Nordic24.

Følgende har jeg foretaget mig:

Jeg fik ultralydscannet foden med det viste ikke noget.
Cyklen er blevet fine-tunet hos NSC.
Jeg kører med en tyggere sål i mine cykelsko.
Går med pelotte i mine alm. sko, som efter tilvænning skal ilægges mine cykelsko

Så er der vel kun at håbe at der ikke bliver for store smerter i foden, mår der nu skal køres langt.
Det er træningen der tæller...ikke udstyret!!!
Post Reply