Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4089
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by Niels G Henningsen »

Brug Webupdateren....til at hente den nye software direkte til din 800.

Hvis du ikke har den, så er den her:

http://www8.garmin.com/products/webupda ... nstall.jsp


Changes made from version 2.10 to 2.20:

Added setting to turn on 1 second recording in Settings > System > Data Recording.
Fixed an issue that could cause large jumps in position and distance.
Added Last Lap Power data field.
Fixed an issue that was causing ANT sensors to not pair as expected.
Added a setting to enable a prompt to recalculate during navigation.
Courses are now usable with GPS turned Off and a connected ANT+ Speed sensor.
The Virtual Partner can now be manually synchronized by pressing and holding on the Virtual Partner graphic.
Fixed a speed zone field display issue.
Improved course navigation.
Fixed issues viewing an activity in progress from the history menu.
Fixed issue with some Mac users not being able to connect to device without resetting the timer.
Fixed some display issues when using a weight scale.
Fixed an issue that could cause distance to not accumulating after switching bike profiles while the timer is running.
Fixed a few issues while editing workouts and a display issue while doing a workout in night mode.
Fixed a display issue while doing a workout in night mode.
Improved elevation calibration when manually setting device elevation.
Last edited by Niels G Henningsen on 20 Oct 2011, 08:39, edited 1 time in total.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Peter Baade
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 11 Mar 2009, 11:00
Location: Farum

Post by Peter Baade »

Image

Done - så er det slut med at runde 0,0 et eller andet sted i Afrika når den mister signalet!
User avatar
Kim Bjergelefanten Holst
Alene i udbrud
Posts: 743
Joined: 29 Sep 2008, 11:56
Location: Hørsholm
Contact:

Post by Kim Bjergelefanten Holst »

Så har jeg også fået mig en 800 :D
En ting undre jeg mig over. Kalorie forbruget på samme tur er dobbelt så stor på 705 som det er på 800. Jeg har nøjagtig samme settings på dem.
Nogen der kan forklare mig hvorfor ?
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Mit gæt er at 800 tager pulsen med i regnestykket og 705 ikke gør. Det er noget med at du køre med høj puls ik? Det må alt andet lige give en højere forbrænding på samme distance.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kim Bjergelefanten Holst
Alene i udbrud
Posts: 743
Joined: 29 Sep 2008, 11:56
Location: Hørsholm
Contact:

Post by Kim Bjergelefanten Holst »

Kenny wrote:Mit gæt er at 800 tager pulsen med i regnestykket og 705 ikke gør. Det er noget med at du køre med høj puls ik? Det må alt andet lige give en højere forbrænding på samme distance.
Jeg har lige googlet det, og det ser ud til du har ret med hensyn til berigning af forbruget.
Jeg har haft en højre gennemsnitspuls på den lave beregning (800) end på den høje beregning (705). 84% på 800 og 79% på 705.
Beregning på 800 passer også bedre hvis jeg sammenligner med gamle data fra min Polar S725I.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4089
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by Niels G Henningsen »

Nu er 2.40 versionen udkommet, for dem med planer om Garmins vector (watt måle pedaler) er det en uomgængelighed, vi andre kan nyde godt af flere dataskærme og lidt anden oprydning :D

DC Rainmaker skriver her:

http://www.dcrainmaker.com/2011/10/garm ... right.html
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by HenrikJ »

Er der ikke noget med at det bliver Garmin 500, 705 og 800 der kommer til at passe til Vector Power måleren ??
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4089
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by Niels G Henningsen »

Henrik Johannesson wrote:Er der ikke noget med at det bliver Garmin 500, 705 og 800 der kommer til at passe til Vector Power måleren ??
jo det er rigtigt, men det er kun 500+800 der får softwaren, der for alvor kan drage fordel af dette... Og det er kun landevejspedaler :party:
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by HenrikJ »

Niels G Henningsen wrote:
Henrik Johannesson wrote:Er der ikke noget med at det bliver Garmin 500, 705 og 800 der kommer til at passe til Vector Power måleren ??
jo det er rigtigt, men det er kun 500+800 der får softwaren, der for alvor kan drage fordel af dette... Og det er kun landevejspedaler :party:
Jeg er med på de kun er til landevej, med mindre man har sublim teknik. Derfor har jeg PowerTap til MTBen ;)

Hvad er forskellen på SW fra 800 til 705 i relation til power ud over 800 kommer til at kunne vise watt for henholdsvis højre og venstre ben ??
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4089
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by Niels G Henningsen »

Ja det er jeg ikke gået nærmere ind i.... men der er følgende "power" data felter med den nye 800 software:

Complete list Power Meter Data Field Options:

The Edge 800 now has the following power meter data fields available for selection. In addition to all the new left/right (balance) fields and TSS/NP/IF fields, you’ll also note the new 10s average fields.

Balance
Balance – 10s Avg.
Balance – 30s Avg.
Balance – 3s Avg.
Balance – Avg.
Balance – Lap
Power
Power – % FTP
Power – 10s Avg.
Power – 30s Avg.
Power – 3s. Avg.
Power – Avg.
Power – IF
Power – kJ
Power – Lap
Power – Last Lap
Power – Max
Power – NP
Power – NP Lap
Power – NP Last Lap
Power – TSS
Power – Watts/kg
Power Zone

Got all that? Good. Remember, those are just the power meter related fields. When a field says just ‘Balance’ or just ‘Power’, that’s really just instant as in ‘Power – Instant’. Avg fields are average for the entire ride/activity. 10s/30s/3s averages are rolling averages for the past 10/30/3 seconds.

Finally: NP = Normalized Power, IF = Intensity Factor, TSS = Training Stress Score, kJ = Kilojoules, kg = Kilograms, FTP = Functional Threshold Power.


sammenlign selv med 705'eren :mrgreen:

Det ville jo være sjovt med sådan et par "power pedaler", men morskaben overskygges af den forventede pris (~ 1500 $ ) for mit vedkommende.... kommer nok heller ikke til at træde flere watt af den grund.... Hvis jeg skal grave dybt i argumenterne, måtte det netop være balancen i output, der ville være interessant med min nervepåvirkning af venstre ben, da fald i output på det ben måtte indikere yderlige tryk på nerven... nå men det er der desværre en helt gratis måler for (av)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by HenrikJ »

Niels G Henningsen wrote:Ja det er jeg ikke gået nærmere ind i.... men der er følgende "power" data felter med den nye 800 software:

Complete list Power Meter Data Field Options:

The Edge 800 now has the following power meter data fields available for selection. In addition to all the new left/right (balance) fields and TSS/NP/IF fields, you’ll also note the new 10s average fields.

Balance
Balance – 10s Avg.
Balance – 30s Avg.
Balance – 3s Avg.
Balance – Avg.
Balance – Lap
Power
Power – % FTP
Power – 10s Avg.
Power – 30s Avg.
Power – 3s. Avg.
Power – Avg.
Power – IF
Power – kJ
Power – Lap
Power – Last Lap
Power – Max
Power – NP
Power – NP Lap
Power – NP Last Lap
Power – TSS
Power – Watts/kg
Power Zone

Got all that? Good. Remember, those are just the power meter related fields. When a field says just ‘Balance’ or just ‘Power’, that’s really just instant as in ‘Power – Instant’. Avg fields are average for the entire ride/activity. 10s/30s/3s averages are rolling averages for the past 10/30/3 seconds.

Finally: NP = Normalized Power, IF = Intensity Factor, TSS = Training Stress Score
, kJ = Kilojoules, kg = Kilograms, FTP = Functional Threshold Power.

sammenlign selv med 705'eren :mrgreen:

Det ville jo være sjovt med sådan et par "power pedaler", men morskaben overskygges af den forventede pris (~ 1500 $ ) for mit vedkommende.... kommer nok heller ikke til at træde flere watt af den grund.... Hvis jeg skal grave dybt i argumenterne, måtte det netop være balancen i output, der ville være interessant med min nervepåvirkning af venstre ben, da fald i output på det ben måtte indikere yderlige tryk på nerven... nå men det er der desværre en helt gratis måler for (av)

Det er lige præcis NP, IF og TSS der ville være rigtig intressante at få vist mens man kører. Kan dog se at den seneste software update til 705 er tilbage til dec. 2010. Om det så betyder at de ikke længere laver update ved jeg ikke men kunne frygte lidt :evil:

Vedr. om du kommer til at træde flere watt af at kunne se dem mener jeg bestemt du vil. Har kørt med PowerTap i lidt over 1 år og syntes bestemt at jeg har kunnet mærke og vigtigst af alt, måle forbedringer. Det er ikke fordi man fra den ene dag går fra "zero til hero" men ved en fokuseret og struktureret træning giver det god mening. Men det kræver selvfølgelig man syntes det er sjovt at analysere data, erkende svagheder og planlægge med lidt struktur. Og sidst men ikke mindst gør det jo ondt at træne i svaghedszonerne :shock:
En anden fed gevinst er, at man faktisk kan måle og få vist ens formkurve samt friskhed og ud fra det planlgge træningen samt nedtrapning op til et vigtig løb. Og igen, hvis man er til den slags er det meget motiverende.

Vedr. prisen er alt jo relativt. Ca. 7.500,- til 8.000,- er rigtigt mange penge men sammenlignet med andre systemer der ligger mellem ca. 10.000,- til 24.000,- skal det nok blive et hit. Vi må så håbe at Polars system der også kommer i Q1 2012 kan skabe noget pris konkurrence til gavn for forbrugerne :wink:
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4089
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by Niels G Henningsen »

705'eren er "død" i opdateringssammenhæng :cry:

Nu bruger jeg SportTracks, der også har et Træningsbelastnings plug in.... man kan bl.a. se Training Stress balance,TRIMP og ATL/CTL (aktuel og akumuleret træningsbelastning/tilstand/form)

Image
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
John Bo Christensen
Fås den i carbon?
Posts: 1184
Joined: 21 Oct 2007, 12:57
Location: Søborg

Re: Edge 800 Software 2.20 tilgængelig og nu 2.40

Post by John Bo Christensen »

Venter på Vector .... :-)

Mvh John
We apologize for the inconvenience.
Post Reply