Ny kassette - 32t eller 34t

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Ny kassette - 32t eller 34t

Post by Tobias Sonne »

Skal have ny kassette. Skal jeg vælge 11-32 el. 11-34?

(Jeg kører med 3 klinger foran.)

Fordele/ulemper??

Lige nu kører jeg klart mest på den midterste klinge foran, samt de største bagerest. vil det give lidt yderligere med 34 i forhold til ikke at skulle skifte til "pivskiden" ? Eller...?
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

I går var det da helt tydeligt at du manglede nogle tænder bagpå, så tag du hellere en 11-34 ;)
Det er dog ikke alle bagskiftere der kan håndtere en 11-34 i stor-stor kombi (kræver en long cage).
Om der er andre for/bagdele ved jeg faktisk ikke.
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Tobias; jeg har en XT 11-34 der kun har kørt ca. 40 km i tørt føre hvis du er intresseret ??

Om du skal have 11-32 eller 11-34 afhænger nok mest af dine ben og hvilket terræn du kører i men det lyder som om du er til 11-34 ud fra din beskrivelse.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Tobias du skal høre på spørge Jørgen(mig). Jeg har efterhånden selv spurgt til alt på cyklen :D

Vedr. spider eller ikke spider så har spørge Jørgen været i gang her http://www.teamhustler.dk/forum/viewtop ... ght=spider
Hvis du mener du kan nøjes kassette uden spider, så har jeg en Sram PG 950 11-32 du kan kvit og frit(ok et lille kindkys når ingen kigger som tak vil ikke være helt fjollet :oops:)

Om du skal vælge 32 eller 34 er op til dig. Skal du ofte på pivskid er det måske en god ide. Jeg var kun på pivskid lige før jeg drejede fra i går. Ellers kørte jeg alt på mellemklingen.
Forskellen på XT 32 og 34 er
Option 1 11-32T
Sprocket Sizes 11-12-14-16-18-21-24-28-32
Option 2 11-34T
Sprocket Sizes 11-13-15-17-20-23-26-30-34

XT og PG990 har spider på 5 tandhjul som jeg husker det og PG980 har kun på 3 tandhjul.

Har du set den pb jeg sendte dig tidligere i dag vedr. kranksæt?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Re: Ny kassette - 32t eller 34t

Post by BoT »

Tobias Sonne wrote:Lige nu kører jeg klart mest på den midterste klinge foran, samt de største bagerest. vil det give lidt yderligere med 34 i forhold til ikke at skulle skifte til "pivskiden" ?
Ja - det giver en del. Jeg bruger kun den mindste klinge, når jeg er helt ude af form og op ad Hersted Høje.
Når du skal have ny kassette, skifter du jo også kæde (og klinger foran med mindre de er ret nye). Så skal du bare tjekke om du har long cage om du kan klare stor-stor. Jeg kan ikke undgå at ryge i Stor-Stor af og til, når jeg er ælte-træt.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Ny kassette - 32t eller 34t

Post by Tobias Sonne »

BoT wrote:
Tobias Sonne wrote:Lige nu kører jeg klart mest på den midterste klinge foran, samt de største bagerest. vil det give lidt yderligere med 34 i forhold til ikke at skulle skifte til "pivskiden" ?
Ja - det giver en del. Jeg bruger kun den mindste klinge, når jeg er helt ude af form og op ad Hersted Høje.
Når du skal have ny kassette, skifter du jo også kæde (og klinger foran med mindre de er ret nye). Så skal du bare tjekke om du har long cage om du kan klare stor-stor. Jeg kan ikke undgå at ryge i Stor-Stor af og til, når jeg er ælte-træt.
Hej Bo. Læser det som om du kører med 11-34 og du oplever ikke at der er for stort spring mellem gearene?
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Henrik Johannesson wrote:Tobias; jeg har en XT 11-34 der kun har kørt ca. 40 km i tørt føre hvis du er intresseret ??

Om du skal have 11-32 eller 11-34 afhænger nok mest af dine ben og hvilket terræn du kører i men det lyder som om du er til 11-34 ud fra din beskrivelse.
Hej Henrik. Tak for tilbuddet, det kunne godt blive interessant. Smider dig en pm. hvis der skal handles :wink:
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Kenny wrote:Tobias du skal høre på spørge Jørgen(mig). Jeg har efterhånden selv spurgt til alt på cyklen :D

Vedr. spider eller ikke spider så har spørge Jørgen været i gang her http://www.teamhustler.dk/forum/viewtop ... ght=spider
Hvis du mener du kan nøjes kassette uden spider, så har jeg en Sram PG 950 11-32 du kan kvit og frit(ok et lille kindkys når ingen kigger som tak vil ikke være helt fjollet :oops:)

Om du skal vælge 32 eller 34 er op til dig. Skal du ofte på pivskid er det måske en god ide. Jeg var kun på pivskid lige før jeg drejede fra i går. Ellers kørte jeg alt på mellemklingen.
Forskellen på XT 32 og 34 er
Option 1 11-32T
Sprocket Sizes 11-12-14-16-18-21-24-28-32
Option 2 11-34T
Sprocket Sizes 11-13-15-17-20-23-26-30-34

XT og PG990 har spider på 5 tandhjul som jeg husker det og PG980 har kun på 3 tandhjul.

Har du set den pb jeg sendte dig tidligere i dag vedr. kranksæt?

Hej Kenny. Tak for tilbuddet. Holder fast ved min XT kvalitet, selv om gratis er en god pris :wink:

Uha, håber jeg kan nå det til Hotcup på onsdag :shock:
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Nå man ikke er letvægtet som bo, så skal man vælge 34. Jeg ville aldrig bruge en 32.
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Nå man ikke er letvægtet som bo, så skal man vælge 34. Jeg ville aldrig bruge en 32.
Tjah, jeg er næppe i samme vægtklasse som Bo, og jeg bruger for tiden 11-28 bagpå. Det er udmærket, specielt hvis man har en pivskid som man er villig til at bruge op ad de værste bakker. Og gearene ligger dejligt tæt.

Endnu én mulighed. Tænk ud af boksen :-).
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Lige meget hvor god tæning jeg var / kom i, ville jeg aldrig kunne bruge en 28'er. Nok en problem at man aldrig kommer under de 100kg? Anyway, min filosofi er, at det er vigtigere at have de lette gear frem for gear som ligger tæt, når man er standart motionist. Man går jo ikke i stå ved at gear ligger lidt længere fra hinanden, det går man når man løber tør for tænder.
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Jeg har tidligere kørt 11-34, men er skiftet til 11-32, da jeg ville have mindre afstand mellem de enkelte gear. Med de spor vi har herhjemme, som er relativt flade, så føler jeg ikke jeg kommer til at hjule så meget rundt når jeg går et gear ned, som jeg gjorde tidligere. Jeg oplever det ikke som noget problem, når det går opad. Så jeg vil til en hver tid køre 11-32
Rivette F8
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeg tror at jo større BMI, desto flere tænder har man brug for bagpå. Med en 11-28 kunne jeg også køre i et 2-klinge setup - altså uden den store klinge, for den ville aldrig komme i brug :)

/henrik
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Re: Ny kassette - 32t eller 34t

Post by BoT »

Tobias Sonne wrote:Hej Bo. Læser det som om du kører med 11-34 og du oplever ikke at der er for stort spring mellem gearene?
Ja lige netop. I skoven synes jeg ikke at jeg har brug for et mindre spring, men det er så nok, fordi jeg ikke skifter så meget foran som andre (f.eks. Gunnar). Skift foran giver altid lidt mere risiko for at lave en "Andy Schleck" eller chainsuck.
På asfalt og grustons kan jeg godt have lyst til lidt mindre spring mellem.
Som det fremgår af alle meningerne er det vist mest en smagssag. Du bør så prøve noget nyt af og til.
Mit næste setup er et 2x9, som jeg købte i vinters (29+42 og 11-34). Til forårstræningen op ad kælkebakken i Bøndernes Hegn, var jeg bange for at det var en fejl, men nu tror jeg lidt mere på, at jeg kan leve med det. På onsdag bliver det dog stadig det gamle 3x9 med 11-34.
User avatar
Straarup
Mangler prokontrakt
Posts: 1523
Joined: 22 Nov 2006, 14:55
Location: Rødovre
Contact:

Post by Straarup »

Henrik Storgaard wrote:Jeg tror at jo større BMI, desto flere tænder har man brug for bagpå. Med en 11-28 kunne jeg også køre i et 2-klinge setup - altså uden den store klinge, for den ville aldrig komme i brug :)

/henrik

BMI kan ikke bruges til noget som helst andet end at smide i havet. Jo bedre fitt du er stiger din muskelmasse og dermed din BMI. Jeg selv har en BMI på 29 som er meget høj (overvægtig) men min fedt procent er kun på 11. Lad vær med at bruge BMI men se på din fedtprocent istedet :shock:
Frog jumps er vejen frem ....
Post Reply