Pedaler

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
Jakeman
Ny på Hustleren
Posts: 19
Joined: 02 Sep 2008, 21:16
Location: København V

Pedaler

Post by Jakeman »

Hej alle.

Jeg har nu fået købt min racer, som er montert med racerpedaler (Shimano Ultegra), men jeg ville egentlig helst benytte mine MTB sko, da jeg så sparer et par sko.

Hvor stor forskel gør det, om man kører med deciderede racersko eller MTB sko på sådan en cykel? HVor ligger forskellene?

Det skal siges, at raceren kun skal benyttes til små træningsture, formentlig en gang/uge eller sådan noget, så jeg har ikke noget stort behov for perfekt udstyr, men det skal på den anden side også være ordentligt.

Mvh

Jakeman
User avatar
Straarup
Mangler prokontrakt
Posts: 1523
Joined: 22 Nov 2006, 14:55
Location: Rødovre
Contact:

Post by Straarup »

Der er sagt mangt og meget her på boardet om at det er mere behageligt at bruge et par MTB til racer istedet for et par rigtige landevejssko, men som jeg forstår det er det kun når man går rundt i dem :wink: .
Jeg selv, vil aldrig gå på kompromi - du er spændt bedre til til pedalen og har en bedre kraftoverførelse til cyklen mellem sko og pedal ved brug af racerklamper - jeg vil anbefale at du prøvet på en spinningscykel med kombi pedaler hvor du har mulighed for at anvende MTB eller racer.

//Strået
Frog jumps er vejen frem ....
User avatar
Kent
En kop latex tak
Posts: 1140
Joined: 05 Sep 2007, 22:50
Location: Frederiksberg

Post by Kent »

Jeg bruger kun Eggbeater og det gælder også på landevejsraceren og det virker fint.

Jeg får mindre ondt i knæene, når skoene kan bevæge sig lidt mere frit i forhold til pedalen. Så det er nok meget individuelt.
Nu kan det da kun gå fremad....
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3288
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Svaret er enkelt
dem her :
Image
får du ikke på et par mtb sko, så enten nye sko eller pedaler....
User avatar
Kim Bjergelefanten Holst
Alene i udbrud
Posts: 743
Joined: 29 Sep 2008, 11:56
Location: Hørsholm
Contact:

Post by Kim Bjergelefanten Holst »

speedplay zero, der kan man justere float næsten som man vil have det.

kender flere der køre med mtb pedalar på racer der er fint tilfreds med det.
personligt fortrækker jeg racersko da sålen skal være stiv for at få en ordentlig kraftoverførsel.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Det hele komme an på ambitionniveau og ens knæs beskaffenhed.

I sidste ende er det vel et spørgsmål om stil. Lidt det samme som dette: kører en 'rigtigt' mtb'er med skærme? ;-)

Jeg kører selv med de af Jais viste klamper og er yderst tilfreds, og syntes forøvrigt at det er rart med flere par sko.

'Muddersko' og racercykel hører lige som ikke sammen!
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Post by Klaus Bomholt »

Ritchey har lækre pedaler til samme klampe:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=39453
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=39456

...og så en lille reklame for et overset produkt:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=12002
- min bedste pedal - ever - uanset pris!!!!

PS: har i øvrigt et par brugte Crank Bros til salg...
Jakeman
Ny på Hustleren
Posts: 19
Joined: 02 Sep 2008, 21:16
Location: København V

Post by Jakeman »

Tak for mange gode input, som desværre, som forventet, ikke afslører et endegyldigt svar.

Min opsummering lyder nu som følger:

Race-pedaler: Bedre kraftoverførsel, bedre stil, risiko for større slid på knæ,
MTB-pedaler: Mere frihed i fastspændingen (mindre slid på knæ), sparer et par sko, dårligere kraftoverførsel, mindre blær.

Ikke nemt at vælge, men eftersom jeg ikke lige kunne skru pedalerne af, prøver jeg sikkert at køb et par billige race-sko.....

Nogen gode forslag til, hvad man bør købe?

Jakob
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

brug du bare det samme som på din MTB, det vil virke fint til alm. brug , og det lyder som om det er nok til dig.

NB: Har altid selv også brugt eggbeaters til min racer, og det virker fint. Fordelen er også at du kan bruge de lidt varmere MTB sko forår/efterår, hvor de "fine" italienske landevejssko vil være for kolde, og at man kan nøjes med færre antal sko på hylden.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Jakeman wrote:Tak for mange gode input, som desværre, som forventet, ikke afslører et endegyldigt svar.

Det findes nemlig ikke :D

Speedplay til landevej er som nævnt meget skånsomme for knæene grundet meget "float"... Hvis man vil.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Straarup
Mangler prokontrakt
Posts: 1523
Joined: 22 Nov 2006, 14:55
Location: Rødovre
Contact:

Post by Straarup »

Jakeman wrote:Tak for mange gode input, som desværre, som forventet, ikke afslører et endegyldigt svar.

Min opsummering lyder nu som følger:

Race-pedaler: Bedre kraftoverførsel, bedre stil, risiko for større slid på knæ,
MTB-pedaler: Mere frihed i fastspændingen (mindre slid på knæ), sparer et par sko, dårligere kraftoverførsel, mindre blær.

Ikke nemt at vælge, men eftersom jeg ikke lige kunne skru pedalerne af, prøver jeg sikkert at køb et par billige race-sko.....

Nogen gode forslag til, hvad man bør købe?

Jakob
Der er altid enn Hustler der kan hjælpe med at skrue dine pedaler af !!!
Frog jumps er vejen frem ....
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

Jakeman wrote:Ikke nemt at vælge, men eftersom jeg ikke lige kunne skru pedalerne af, prøver jeg sikkert at køb et par billige race-sko.....

Nogen gode forslag til, hvad man bør købe?

Jakob
Prøv BikeBuster for enden af Vesterbrogade, Kbh. de plejer at have en masse Scott & Diadora til en billig penge..Hvis du vil lirre skal det være Sidi, men de er så ikke så billige.. ;o)

Tricket med at afmontere pedaler er at skrue "den forkerte" vej, gevindet vender den forkerte vej, ellers ville pedalen kunne skrue sig selv ud under kørsel..
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply