Videoredigering til amatører

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Videoredigering til amatører

Post by Gunnar G »

Jeg kørte Slush afdelingen i Kalundborg i dag med hjelmkamera på, bare for at prøve det. Der er ganske sjovt at se på bagefter. Man forstår bare ikke hvorfor løbet var så svært, når man ser det fra sofaen :D.

Men nu sidder jeg med 7GB videodata, optaget i 720p med en framerate på 60/s. Jeg aner ikke hvordan jeg skal koge det ned til noget det f.eks. kan uploades til youtube.
Er der nogle bud på gratis/billig software til basal redigering? Jeg har hørt at Windows Movie Maker kan bruges i nogle af dets gamle versioner, men det spiser ikke .mov og .mp4 ...

Bær over med mig, jeg har aldrig rodet med video :).
Toujours sur la plaque.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Nero 10 kan fås i en gratis version. Det er selvfølgelig ikke den komplete version, men det kunne være at det SW som er gratis er nok til at redigere til You Tube?
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jeg kigger på Nero. Men det behøver heller ikke være gratis, jeg ville også høre hvad folk bruger. Det er lidt af en skov.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Imovie til MAC eller Windows movie maker. Ellers skal du over i noget Premier elements fra adobe, men det er payware (dog rimeligt billigt hvis du samtidig shopper photoshop elements til billedredigering)
/Niels
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Mit HD Hero cam laver også mp4 filer..

og den spiser min Movie Maker skam fint

version 2011 build 15.4.3508.1109
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Casper Ortvald wrote:Mit HD Hero cam laver også mp4 filer..
og den spiser min Movie Maker skam fint
version 2011 build 15.4.3508.1109
Jeg havde bøvl med version 2.6 af MM, du har nok en nyere. Tyder på Windows 7 versionen.

Herunder er et link til mit første forsøg. Jeg har klippet det ned til 10 minutter. Foreløbig har jeg brugt en prøveversion af Adobe Premiere Elements, hvilket også fremgår tydeligt af videoen. Jeg har ikke sat lydspor på, så løber jeg ikke ind i YouTubes copyright-censur.

Jeg havde vinklet kameraet lidt op på hjelmen, men der skal tydeligvis ca. 10 grader til. Det kigger lidt for meget ned i jorden.

I videoen kan man se mig ryge på røven ved 8:40, og blive sat (for anden gang) af Benjamin ved 9:10. Han kom tilfældigt forbi og jeg tænkte at dét hjul måtte jeg tage. Det holdt ca. 150 meter :-)

http://www.youtube.com/watch?v=mkat3hmaYog (sæt opløsning op til 720p)
Toujours sur la plaque.
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Ang. kamera placering kan jeg godt anbefale at smide det på frempinden. meget rarere for nakken og du for et mere roligt billede (hvis du husker at åbne forgaflen :D ) og du har nemt ved at betjene kameraet.

kik her for at se eventuel vinkel.. jeg tøvs det er mere roligt http://www.youtube.com/watch?v=f9yo3ihW ... re=related
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Casper Ortvald wrote:(hvis du husker at åbne forgaflen :D )
skidt ide med en fast gaffel :shock:
/Niels
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Det er helt rigtigt at kamera på frempinden giver en mere stabil retning på kameraet, og det overvejede jeg også. Det er dog et par ulemper, som jeg ser det:

1. Der er en del mere vibration (også når man har en åben fjedergaffel). Med kameraet på hjelmen får man den fordel at hele kroppen virker støddæmpende.
2. Der er lidt værre udsigt fra styrhøjde, men det er en smagssag.

Jeg vil fortsætte mine eksperimenter ... :D
Et uløst prøblem er vindstøj ved høj fart. Jeg har lagt et lag open-cell skum over mikrofonåbningen på kameraet og det hjælper lidt. Men det kan nok ikke løses helt uden en dedikeret separat mikrofon som kan placeres og skærmes optimalt.
User avatar
Alex N
Helt uden hænder!
Posts: 79
Joined: 09 Feb 2010, 13:07
Location: Jonstrupvang

Post by Alex N »

Cool film der G:) Men hvis jeg var dig så vil jeg bruge de timer du bruger foran skærmen på min hometrainer... you are going down next Vega hehe;)
Don't be a mad dogg G - hit that trail hard!
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Kom bare an. :mrgreen:
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

iMovie - det spiller og er gratis ;)
Image
Post Reply