behandling efter styrt

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3289
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

behandling efter styrt

Post by Jais »

råd søges..

Min datter Jasmin skal på idræts efterskole efter sommerferien, hvor de skal køre en del MTB, så hun er begyndt at træne i skoven. i lørdags tog hun fra med knæet på en grusvej.... det resulterede i 5 sting på knæet og en meget stor hudafskrabning. hun er vant til at træne 6 dage om ugen og er allerede noget utålmodig.. hvad skal der til for at få det til at hele så hurtigt som muligt ek.s. plastre der virker. cremer der blødgører/heler såret
gode råd/links modtages med kyshånd
User avatar
ChristianPhilipJ
Fyr og flamme
Posts: 2576
Joined: 15 May 2013, 22:53
Location: Hørsholm

Re: behandling efter styrt

Post by ChristianPhilipJ »

I bedste fald et ukvalificeret gæt.... Måske 2 x Henningsen har gode input..

1. Få accept fra lægen at det er OK at cykle/bevæge sig i forhold til de 5 sting
2. fugtighedscreme på hudafskrabningen så den bliver fleksibel og ikke sprækker når hun bevæger knæet, tror ikke der er meget der kan fremskynde helingen, men nok vigtigt at der ikke kommer for meget (som i intet) skidt i såret så der går betændelse i det. Måske en neopren knæbeskytter kan gøre det til at starte med, den kan også tage lidt af slaget hvis hun vælter eller støder ind i noget (men holder sikkert også så meget på fugten at sårskorpen ryger af når hun tager det af).

God bedring med hende.
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2226
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: behandling efter styrt

Post by Mikkel Henningsen »

Jeg prøver at høre nogle andre Henningsen'er - min mor er sår-interesseret sygeplejerske.

Jeg har nu skrevet og slettet en del ting - tror ikke jeg har et rigtig godt bud.
På en måde bliver det vel en afvejning af kosmetisk de næste mange år og smerter nu mod behov for at træne.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10093
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: behandling efter styrt

Post by Morten Hartvigsen »

der findes noget lægeordineret creme som speeder hellingsprocessen op (vi bruger det på rynkeby til saddel-sidde-sår), men spørg egen læge

[EDIT]: det var en form for steriod creme - ret effetktiv skulle jeg hilse og sige, sår healer næsten på 1 til 1 1/2 døgn !
Last edited by Morten Hartvigsen on 31 May 2017, 23:56, edited 1 time in total.
User avatar
Jannie D Jacobsen
Nu med støttefod
Posts: 814
Joined: 18 Aug 2011, 15:12

Re: behandling efter styrt

Post by Jannie D Jacobsen »

På Apoteket kan i håndkøb købes Panthenol Creme
der fremmer huden evne til at regenerere.
Må ikke smøres direkte på et sår, der væsker,
men på sårskorpen.
Ved af erfaring af det hjælper :)
Naturen, den er så pæn! Den er jo GRØN...
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3289
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

behandling efter styrt

Post by Jais »

Jannie D Jacobsen wrote:På Apoteket kan i håndkøb købes Panthenol Creme
der fremmer huden evne til at regenerere.
Må ikke smøres direkte på et sår, der væsker,
men på sårskorpen.
Ved af erfaring af det hjælper :)
Image plastre og creme indkøbt.. Takker for råd..



Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2776
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Re: behandling efter styrt

Post by BoS »

Da jeg styrtede og slog min hånd og mit knæ et par uger før Vasalopet (for et par år siden), så købte jeg noget creme på apoteket og smurte det på hånden og satte plaster på - det samme plaster, som du har købt.

Såret skal været fugtigt. Jeg skiftede bandage flere gange om dagen, og smurte creme på.

På knæet brugte jeg ikke noget, da jeg bare skulle kunne holde på skistavene.

Min hånd helede betragteligt hurtigere end knæet. Så derfor går jeg ind for, at man bruger en creme og så en forbinding.

Pics or it didn't happen... Naturligvis har jeg billeder. Jeg faldt d. 2. februar. Jeg har taget billeder d. 5. og d. 12. februar. Så kan I se forskellen. Der er sikkert andre grunde til, at hånden heler hurtigere pga blodgennemstrømning, øget masturbation og hvad ved jeg. :-) Men det virkede for mig. Jeg kunne holde på min skistav uden smerter og gennemførte på imponerende 8 timer og 40 sek.
https://www.dropbox.com/sh/lo35hvl1oue6 ... X0NWa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Link til creme (som jeg købte på et normalt apotek, så det er ikke noget hokus pokus): https://www.webapoteket.dk/saar-og-syge ... e-p-214517" onclick="window.open(this.href);return false;

God heling!
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3289
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

behandling efter styrt

Post by Jais »

Image it did happen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by Jais on 05 Jun 2017, 16:02, edited 1 time in total.
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: behandling efter styrt

Post by AndreasA »

Hun er dygtig.
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply