"Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

"Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Mikkel Henningsen »

Så tog man lige til Jylland for at køre 4. afd. af MTB-liga i Kolding.
Gunnars lille bil over broen og overnatning på Kolding Vandrehjem, der lå 5 min. fra både midtbyen og stævnepladsen. Valg mellem restauranten på stedet (også morgenmad) og "vandre-hjems-gør-det-selv-køkken" samt linned til 65kr. eller medbring dit eget. Nyt og pænt, samt vandrehjems-billigt. Wi-fi og ikea-møbler. Det virker aldeles glimrende. Værten havde gennemskuet, at vi var cykelryttere, og vi kunne vælge mellem skur, kælder og vores eget værelse til cyklerne - sidstnævnte forudsat de ikke dryppede olie. Meget lækker tilgang til cykelgæster :D

Ruten var kort og hård. Kun 6km for en omgang, men med 180hm og en teknisk sværhedsgrad lidt ud over, hvad vi er vant til fra bl.a. HotCup. Lad os tage en omgang;
Vi begyndte på en stribe asfalt og kørte 3 store zig-zag på en græsplæne, der skrånede let nedad. Ideallinien var mudret, og sværhedsgraden er 180 graders svingende kom udelukkende an på ambitionen for fart. Dette ledte over i en længere passage af grus med et enkelt hul og en lille rod, hvor det gik nedad og man med et let tråd i tungeste gear kunne rulle sig til 35+km/t. Dette snævrede ind, drejede blødt 90grader i let mudder og ledte ind til dagens første stigning. Længden var et sted mellem kælkebakke og maglebjerg, let snoet med et rigtigt sving og med træer tæt på sporet i begge steder. Der har nok engang været lagt grus, men det var integreret i jorden nu. Der var flere rødder undervejs op, men særligt et sted skulle hjulene løftes ca. 20cm op over en rod med erosion foran. Dette blev besværliggjort af en anden rod godt en hjulbredde før - hvem der dog bare havde 29" :cry: Vel oppe stod den på singletrack, der til dels lå lidt på siden af en skråning og let drejende til venstre. Fra 2 træer stak rødder ud mod færdselsretningen, som man skulle huske at komme oven om. Videre til to stammer man skulle over. Der var store "kævler" før og efter, så cyklen kunne følges over med armene og vægtforskydning. Det mindede lidt om stammen til 6. afd. af HotCup, men med mindre stejl rampe og så lidt større. Derefter skulle der 1. gang tages stilling til A- eller B-linie. Famøs rockgarden var nået. På en nedkørsel. Det var vådt og glat, og B-linien var lige så hurtig og gav en næsten lige så god indledning til næste opkørsel, der var alm. lige og fedtet. Der er billede af rockgarden her: https://www.facebook.com/groups/2290917 ... 108201108/" onclick="window.open(this.href);return false;
På race-day var der lagt tre underarms-tykke pinde på tværs i B-linien, for at gøre den langsommere. Forhjulet kunne løftes over, og vægtforskydning redde baghjulet over, uden at der kom alt for meget op-ned cirkus. Vel op fik man et kort "hvil", inden der kom et drop ned i et hul - det mindede lidt om Geels. Dernæst kom enten en serie på 5-drops lidt i trappe-trin konfiguration eller en B-linie. Her var B-linien 4-8 sek. langsommere, og man kom med mindre fart ind på næste opkørsel, der enten var gennem baby-heads, eller en B-linie med et sving og en glat gren, som hjulene lige skulle løftes over. Der lå en smule sten på den også, men de var mindre og gravet mere ned. Så kom der nogle drops, og mudrede berms samt lidt broer på en nedkørsel og så en ond, ond asfaltbakke. Tog et par stykker her på flere af omgange ved at holde den på stor klinge og bide tænderne sammen. Mere singletrack, en opkørsel med 2 hårnåle på grus og så et stejlt stykke, der hældede udad og med rødder i mudder, hen, drop, ned og så et kæmpe mudderhul som "feature" før en opkørsel, der ændrede lidt forløb fra standard Hareskov-agtig til at have en feature som væltet træ med skåret hul i, så man kunne køre over. Jeg kan ikke helt huske rækkefølgen, men jeg tror vi er nået til "teflon-corner". Kaldt således fordi olie har bedre greb på en teflon-pande, end nobby nic havde i det løse mudder. Svinget var måske 3 meter i radius, på en nedkørsel, der hældede ud ad og startede med et lille drop ud over en gren med erosion bagved. På ydersiden en å, så en evt. afkørsel skulle helst være ind i træet med Rockwool omkring. Dernæst lidt op ad bakke igen, skarpt til venstre med en smal linie mellem rødder og sten, fingrene langt væk fra bremserne, over en smal bro, til højre om roden og stenen lige bag broen, lidt op ad bakke, løfte først forhjul op over kant med rod på toppen, frem over cyklen og så trække baghjulet op. Derpå ned i gear og op ad stejl, kort fedtet, bred, lige bakke og så tonse lidt i mudder. Senere kom der lidt mere mudder og rødder, og så en rimelig glat nedkørsel med 2 små drops, med rødder i landingsområdet og et skarpt venstre-sving i bunden, hvor en lille berm var sidste redning før et eventuelt besøg hos Rockwool-måtten viklet om et træ. Skarpt opad, letteste gear, blødt højresving, pusterum (stadig stigende) og så skarpt, stejlt 160 graders venstresving og så en kort pause, før den sjoveste forhindring på ruten. Det havde krævet lidt overtalelse fra Peter Hjort, men jeg lærte at tage mig sammen til at køre den om lørdagen - især fordi B-lininen var svær at køre, og uendelig langsom. Man kom trillende på smalt spor, lidt ligesom ved lossepladsen i hareskoven, og så med en lille knold rod eller to, og så var sporet lige pludselig meget hældende til højre. Rigtigt meget. Altså, rigtig, rigtig meget. Da jeg så det første gang tænke jeg: "Ha, ha, sjov tanke. Som om jeg skal køre der". Det kom jeg så til. Løsningen var - ligesom så mange andre steder - lade bremsen være og rulle ud over med fart på, så kunne man presse cyklen ind mod siden og dreje ned ad bakken. Fuld fart på, en lille fure i bunden og så holde så meget momentum som muligt op ad den næste bakke, hvor der lå lidt rødder, men egentlig var teknisk let nok. Lidt hen og så ind mellem to smalle træer, mens man drejede til venstre og lod cyklen rulle ud over hulter til bulter rødder på en stejl, men kort nedkørsel. Ud på grus og så hen og op ad den længste, tungeste og jævnt stejleste grusbakke jeg har kørt. Den var uendelig lang. Og så lidt længere... Op på asfalt, få pusten og hen til et mudret sving, op ad bakke og så på asfalt 100m til målstregen. - det var vist en omgang i det store hele. Undervejs var der features som små stensætninger o.l.

Vi kom lørdag ved 12-tiden, hvor alle børneklasserne var ved at være færdige. Omklædning og bad i den skole, hvis græsplæner vi maltrakterede, cykelvask ude foran, mekaniker-service fra Sram - som vi kender det fra H12 - nogle få tøj- og energi-boder og så et podie, indskrivningstelt og info-telt, der delte mini-vuvuzelaer ud til børn; der blev heppet undervejs på ruten, selv for tosser som mig i C :lol:
Der var officiel træning på ruten i 2-timer, hvor der var vagter, man kunne udspørge om linier og kunne ringe efter evt. hjælp. Gunnar og jeg brugte halvanden time på de 6km, og var flere gange af cyklerne, kigge, gå et stykke og så prøve. Vi kørte nok de svære forhindringer ca. 2 gange. Undervejs kunne man få sig en snak med en væltet Holte-rytter, eller høre på Tilde forbande skov, forhindringer, vejr og MTB-sporten generelt :evil: Peter Hjort var der pludselig også, og var sød nok til at fortælle mig, hvordan jeg bedst cyklede det jeg ikke turde. Det var en angstprovokerende gennemkørsel. Når man har tid til at stoppe, kigge, overveje, fortryde, prøve, ombestemme sig, rulle B-linie, kigge igen, overvejer hvor farligt det egentlig er, at køre ind i et træ - Hej John, god bedring - prøve igen, og så se Gunnar køre det på hardtail og med et dæk uden rigtig godt greb i mudderet. Men rundt kom vi da. Derefter en omgang med jævn kørsel, hvor vi blev udsat for et mini-skybrud, men vist ingenting i sammenligning med KBH.
Cykelvask, vandrehjem, mad, en enkelt øl, og tidligt i seng.

Race-day :thumbsup:
Prøvede på at starte bagerst i C-feltet, der var i første startgruppe med H50 startende 2min senere. Det gik meget godt, men så kom der nogle flere og stillede sig bagved. På når en enkelt rytter så alle skræmmende trimmede og klar ud. :? Starten går, og det mest fesne start-loop nogensinde set giver ikke den store spredning. Men feltet er kun på 42 ryttere, så det går fint. Der bliver ikke kørt så hjernedødt hurtigt som til HotCup og jeg siver lidt frem i gruppen. Taber her den noget syge og sløjt udseende Peter Hjort af syne, men forventer lidt at hans teknik snart vil bringe ham foran mig igen. Vi når første bakke, og min ende af feltet går i stå. Jeg griber om et træ, og holder mig på cyklen, så jeg kan dampe op på lille klinge, mens de to foran mig må af, og løbe op. Prøver at køre konservativt, men pulsen kommer langt op på alle bakker. Jeg bliver overvejende på stor klinge, jeg synes den giver bedre bid på smat, og sammen med Rocket Ron / Nobby Nic 2.25 kombination kan jeg på næsten alle bakker overhale eller komme op på hjul af næste rytter. Der bliver ikke kørt så hårdt på mellem tekniske forhindringer/bakker, og jeg følger med flowet. Er dog stadigvæk smadret i en ubehagelig grad, da vi kører ud på sidste omgang efter 70min - havde overvejet, om jeg ville få lov at køre den, da antallet af omgange (4 i dette tilfælde) sættes ud fra en forventet vindertid på 75min i C-klassen. Det er ikke lige kønt på alle A-linier, men jeg får dog kørt hvad jeg havde sat mig for. På sidste grus-bakke øjner jeg en rytter og får lukket op til ham lige ved toppen; puls 196 = 98% af max, ind på hjul, komme mig lidt og så rundt i mudder-svinget før asfalt-opløbet. Gearene klikker da jeg begynder at spurte, han orienter sig, ser mig, og begynder også at spurte. Jeg kommer ikke forbi, men vi har det begge meget sjovt.

MTB-liga; det svært, det hårdt, men det er også rigtig sjovt :D
(16/42 i debut'en er godkendt, da målet var "ikke-sidst") Tak til Gunnar for lidt og selskab :thumbsup:
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: "Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Mikkel Henningsen »

Og lidt foto
Attachments
Den "vilde" nedkørsel fremstår her ret mild. Af licens-hensyn foregik det i ABC-tøj
Den "vilde" nedkørsel fremstår her ret mild. Af licens-hensyn foregik det i ABC-tøj
019-DSC_7991.jpg (753.13 KiB) Viewed 2728 times
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: "Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Kenny »

Det lyder som et fint resultat på en vild rute :thumbsup:
Hvor sluttede Peter og Gunnar?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: "Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Niels P »

=D> =D> =D>
/Niels
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: "Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Gunnar G »

Kenny wrote:Det lyder som et fint resultat på en vild rute :thumbsup:
Hvor sluttede Peter og Gunnar?
Jeg lavede en Hustler og stoppede halvvejs, men jeg opdagede for sent at der ikke noget kagebord var.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: "Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Niels P »

Gunnar G wrote: at der ikke noget kagebord var.
:-o :-o :-o :-o :( :?: :?: :?: [-X [-X [-o< ](*,) ](*,) ](*,) :-s
/Niels
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Re: "Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Michael J »

:applaus: :thumbsup:
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: "Turberetning"; MTB-Liga i Kolding

Post by Jan D »

Fed beretning ! Kommer den på forsiden?
Har lige hørt fra Peter - han stoppede og hjalp ved et styrt.
God stil :) og meget godt når man alligevel er slatten.
Jan D
Post Reply