montering af baghjul på racer

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: montering af baghjul på racer

Post by Niels G Henningsen »

Kenny wrote:
@Niels 52/36 12-25 Jeg havde faktisk overvejet en 11/12-28.
Det afhænger jo af hvor man kører, men på Sjælland vil en 28'er være "overkill" , men rar at have ,hvis man bor i Vejle eller på Hallandsåsen.

med 52/36 og 12-25 bør du ikke have problemer på Sjælland... Hvilke nedkørsler havde du tænkt dig at fyrre 52/11 af på :party: ? , 50/12 og lidt opskruet kadence og du rammer +85 km/t

Personligt kører jeg 50/xx og 12-23 på Sjælland,og bruger aldrig xx'eren.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Jamen jeg er jo mtb mand, jeg aner intet om racercykler. Jeg synes bare at 53/39 var lige stor nok. Brugte aldrig de små tandhjul med stor klinge og det krævede lidt for mange benmuskler at træde 39:25 op ad bakkerne, bevares jeg kom da op, men det kunne være nemmere.
Jeg troede 50/34(er det ik det den hedder) var en bjerggearing derfor valgte jeg 52/36 men det er jo ikke værre end at jeg kan købe andre klinger, 6800 er jo lidt mere fleksibel end 6700 da alle klinger har samme boltcirkel.


Sent from my iPad using Tapatalk
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: montering af baghjul på racer

Post by Niels G Henningsen »

Ja her er de nye Shimano rigtig smart (selvom Shimano vist kun sælger dem i parrede sæt) ... 34&36 er ganske rigtigt til bjergene, men 50 passer de fleste almindelige mennesker på flad vej , hvor 52 & 53 nemt bliver for tungt......

Så på sjælland er 50/39 (eller om muligt42) faktisk det man er bedst tjent med ,medmindre man kører licens.

At 39/25 giver "problemer" taler for en 50/34 istedet for xx/39... På landevej er en "tæt" gearing rigtig vigtig, så kig på f.eks. http://sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false; når du skal skifte klinger &/ kassette næste gang.

Men har da set licens ryttere (omend på beskedent niveau) køre point hjem med en 50/34 og 12-30 bagpå her på flade Sjælland !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: montering af baghjul på racer

Post by AndreasA »

50/34 er det der i folkemunde går under navnet kompact kranksæt og er i teorien et "Bjerg" kranksæt..
eller bare til ryttere med svage lår. (herunder mig selv)

Jeg mindes en sommerdag i '96 hvor Bjarne Riis kørte op af Luz_Ardiden på en 60er foran,
uden at svede særlig meget. cykelsport var smukkere i 90'erne..!
Last edited by AndreasA on 02 Oct 2014, 22:36, edited 1 time in total.
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Nu træder jeg nærmere 80omdr/min end 100, og så giver 52-12 44km/t. 90 giver 49km/t begge dele når jeg da nemt på de små bakker i mit lokalområde.
Jeg tror 52/36 12-15 kommer til at passe ok, jeg må se om jeg kan fine nogle dæk i morgen så jeg kan tage en tur i weekenden når jeg er færdig med at bygge.
Jeg har godt luret at en tæt gearing på kassetten er det bedste på landevejen, da man så kan klikke en enkelt op eller ned for at tilpasse hele hele tiden.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

@A de har ikke doping der hvor jeg køber mine energiprodukter, 60 er det ikke sådan en de bruger til hispeed test på salt sletterne i usa.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: montering af baghjul på racer

Post by Niels G Henningsen »

AndreasA wrote:50/34 er det der i folkemunde går under navnet kompact kranksæt og er i teorien et "Bjerg" kranksæt..
eller bare til ryttere med svage lår. (herunder mig selv)

Jeg mindes en sommerdag i '96 hvor Bjarne Riis kørte op af Luz_Ardiden på en 60er foran,
uden at svede særlig meget. cykelsport var smukkere i 90'erne..!
Med al ære og respekt, tror jeg du tager fejl... Riis (epo eller ej) bluffede sine konkurrenter (epo eller ej) ved netop , at køre en "mindre stor klinge" end vanligt, men det ku' de ikke lige se i forbifarten....så de blev også knækket på psyken.....Det med de "60" gik vist mere på hans hæmatokritværdi :-) (mr 60 %)

Og så var det på Hautacam, han lavde nummeret på

http://www.youtube.com/watch?v=DwHlCl2s0UM" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så går "compact" på BCD , du kan sagtens køre 53/42 på et compact kranksæt,men du kan ganske rigtigt gå langt ned med den lille klinge i forhold til, hvad der er muligt på et "standard".
Personligt havde jeg glæde af en 33'er som "pivskid" på Monte Zoncolan.


"When he won the 1996 Tour his bold attack on the climb to Hautacam was the defining moment. He attacked in the big chainring to intimidate his rivals. But it turns out he was using an early form of compact chainset and the big ring was a bluff, a psychological tactic"

fra :

http://inrng.com/2012/06/riis-autobiogr ... ok-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Post Reply