montering af baghjul på racer

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Justere i selv hjulet så det sidder i center, eller stiller i bare cyklen på jorden, strammer QR og så sidder hjulet centreret.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3661
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: montering af baghjul på racer

Post by Jan D »

det sidste
Jan D
User avatar
ClausA
Med nyvasket cykel
Posts: 2313
Joined: 31 Jul 2010, 09:07

Re: montering af baghjul på racer

Post by ClausA »

Også det sidste
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: montering af baghjul på racer

Post by Niels P »

Det sidste. Ellers kan hjulet være spændt skævt op, eller værre rammen være skæv
/Niels
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Tak så er det ikke mig der er helt dum.

I spec på cyklen stod der den blev leveret med et 24mm dæk, men den blev leveret med et 23mm, derfor har jeg i monteret et 25mm. Men jeg har problemer med at dækket går på klampen til forskifteren.
Jeg har endda slebet i klampen for at lave mere plads.
En anden ting er at dækket slår sig fra side til side hvilket ikke gør problemet mindre.

Jeg har mailet til rosebike om problemet med forskifteren og spurgt om der fandtes en slankere model, hvilket der ikke gjorde. Og nu har de bedt om billeder af problemet.
Da jeg skulle tage billeder forsøgte jeg mig frem og tilbage og fandt ud af at hjulet slet ikke er centreret.
Så jeg ville bare høre jer inden de prøver at spise mig af med at det er helt normalt man selv skal centrere hjulet.

Jeg har optaget en video af problemet. Ja og på videoen dår dækket selvfølgelig fri af forskifteren med en my. Men som i kan se kan jeg med to fingre trykke på fælgen så den rammer både klampe og ramme. Og så tænker jeg at hjulet nok flexer en del mere når jeg står op i pedalerne.

Hjulet er Mavic Ksyrium Elite så det burde vel være centreret

http://legebarnet.dk/temp%20rosebike/20 ... .47.36.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Re: montering af baghjul på racer

Post by Christian Jorgensen »

Det er noget dogme-video du har der...

2 ting som jeg tænker på:

1) Den forskifter sidder med beslaget mod dækket dér hvor den "fylder mest". Normalt ville samlingen ligge længere til venstre, altså "med uret". Kan du justere forskifterens beslag "med uret" og stadig holde den vinkelret på kæden på forsiden?

2) For nu helt at udelukke fejl i rammens geometri (for den er jo støbt i en slags form...), har du da prøvet med et andet hjulsæt?

Det at dækket slår sig kan skyldes at du ikke har været 100% præcis ved montering + at det evt. mangler en lille smule luft (ved maks. luft springer dæk ofte helt på plads - maks. luft f.eks. 9 bar). Umiddelbart ser fælgen ok rund ud i justering.

Jeg har målt på alle mine rammer, og der er noget mere luft både til saddelrør og stag. Men jeg kender ikke Roses geometrier.

/Christian
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Det er da en fin video :)

1) Jeg har tænkt det samme.
Det første jeg gjorde var justere på forskifteren, men den står parallel med klingerne, så der er ikke rigtig noget at hente der.
For længe siden tog jeg et billed med til Heino og Fabin. Begge steder hev de en Ultegra klampe frem og sagdemat det nok ikke ville gøre den store forskel. Og når jeg kiggede på deres cykler så det faktisk ud som min. Der udover ser Ultegraen tykkere ud end min.
Det ene sted forslog de at jeg handlede en eller anden fancy en på nettet der nærmest bare var et spændebånd. Men de sagde den kostede 1000,- og det har jeg ikke tænkt mig at give :)

2) Jeg har ikke andre hjulsæt, så nej. Ellers var det selvfølgelig en nem måde at tjekke det på.
Billeder og video er taget med 8,5bar i dækket, hvilket også er det jeg køre med. Men jeg har ikke brugt sulfo ved montage af dækket.
At det slår sig let betyder nok heller ikke så meget. Mellemrummet på 1mm er ikke nok til at det ikke går på når jeg køre.

ii morges modtog jeg denne mail fra rosebike.
har du et andet hjul du kan prøve at montere på cyklen?

Det er meget normalt at man kan skubbe lidt med fælg/dæk, men det ser ud som om hjulet ikke er centreret korrekt.
2½time senere kom denne mail
jeg har lige fået besked om at 23mm dæk er det maksimale på 2012-modellen, og det er derfor at dækket rammer forskifteren.

Med hensyn til hjulet er tættere på i venstre side, så skyldes dette at kædestræberne er assymetriske, og derfor ser det ud som om at rammen er skæv eller hjulet ikke sidder lige
Cyklen er solgt med std spec på et 24mm bagdæk(hvilket den så ikke blev leveret med, da Mavic fælge sælges med 23mm dæk nu om dage). Så den søforklaring kan jeg ikke bruge.

De kan godt bilde mig ind at kædestræberne er asymmetriske. og så en venstre derfor er tættere på fælgen. Meeeeen så tænker jeg at uanset hvordan de er udformet så skal hjulet vel sidde i center af cyklen. Så jeg har ligge målt lidt på sagerne og det ser ikke godt ud. Der hvor fælgkanten er, er de nemlig ens. Så det må være længere væk fra BB de er asymmetriske

Om det så er cyklen der er skæv eller hjulet er ikke til at vide.

Jeg smider lidt billeder op når min dropbox har sync. på den her pc.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Sv: montering af baghjul på racer

Post by Christian Jorgensen »

Den vil se lige ud ved BB selvom de er asymmetriske. Jeg har hjul - monteret med 23 mm - du kan prøve med hvis du vil.

Spændebånd er for weight weenies. Har selv haft det. Mener nu de kan fåes til omkring 800,- :-p

/Christian

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Nå de billeder lader vente på sig. Men så forklare jeg bare :)
Hvis jeg ligger min tommestok fra kronrør ned forbi saddelrør og videre til hjulet. Så er fælgen ca. 5mm længere til venstre. Dvs den er 2.5mm ude af center.
Forlænger jeg linjen ned til kædestræberne ser de ud til at være samme sted ud for fælgen. Dvs de er ikke ammestrike der hvor fælgen er.

Christian det vil jeg meget gerne prøve for at finde ud af om mit hjul ikke er centreret eller om rammen er skæv.
Jeg har fri i Valby kl.16:30 kan det evt. passes sammen med at jeg køre direkte til dig, hvorend du befinder dig?
Jeg tager selvfølgelig cyklen med så du ikke skal undværre hjulet.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: montering af baghjul på racer

Post by Niels G Henningsen »

Ellers kom forbi Søborg... er hjemme de næste par dage med lidt vinduesmalingsprojekt på kalenderen... Og har 2 sæt hjul vi kan prøve at sætte i rammen.

SMS evt. lidt i forvejen :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Sv: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Super Niels. Jeg sender en sms når jeg køre fr valby

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Niels hjul sad også skævt i min ramme.
Jeg har skrevet en lang mail til rosebike, men mit net gik ned da den skulle afsted, så den blev væk :( jeg giver dem et kald i morgen og høre hvad de har at sige.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: montering af baghjul på racer

Post by Kenny »

Enden på sagen.......Jeg ringede til Roses danske mand og sendte ham efterfølgende et par billeder.
1-2uger senere hentede de cyklen. D.30/7 fik jeg en mail om at min cykel var klar til afsendelse, men der stod intet om hvad de havde lavet ved den. Så da jeg kom hjem fra ferie her til morgen og fandt en seddel fra posten, fløj jeg selvfølgelig ned på posthuset for at se om problemet hvilken løsning de havde fundet på.

I kassen lå der en 2013 ramme(min var en 2012) med mine dele flyttet over. Umiddelbart inkl min gamle forgaffel som er pænt beskidt :)

2013 rammen er med forskifteren monteret direkte på rammen og burde ifølge dem selv have plads til 25mm dæk. Modsat den gamle som var med spændebånd.
Hjulet sidder lige ifht. saddelrøret, men der er godt nok ikke meget plads ved venstre kædestræber. Men det kan jeg næppe brokke mig over.
Der er selvfølgelig lidt forskel på bemalingen af rammen, men det overlever jeg nok.

Jeg fået byttet rammen to gange uden brok eller omkostninger af nogen art. Deres danske mand svare hurtig på mails, på alle tider af døgnet.
Alt i alt er jeg super tilfreds med deres kundeservice, men det tager godt nok lang tid at få ting frem og tilbage til Tyskland og så burde de nok stramme op på deres kvalitetskontrol.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2226
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: montering af baghjul på racer

Post by Mikkel Henningsen »

Når man som forhandler har kludret i det mht. sin kvalitetskontrol, så mangler det da også bare, at man uden brok retter det. Og godt at høre, at du ender med en cykel, der virker 8) Så er det bare at nyde resten af sommeren
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: montering af baghjul på racer

Post by Niels G Henningsen »

Godt at høre !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Post Reply