Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by AndreasA »

Image

Lørdag d. 26 juni mødtes 8 flotte fyre i grønt, ved Bøgeskov havn på Stevns.
Aftalen var at krydse Sjælland via grusveje, stier og lignende.
En robust tur på godt og vel 180 km. fra kyst til kyst.

Vi var en broget flok af ryttere:
Hartvigsen, Peter, Jens Møller, Holger, Claes, Jais, Niels H og Undertegnet.
Og vi havde valgt forskellige slags værktøjer til jobbet.
Der var hardcore cyklecross cykler, mountainbikes og gravelbikes og så Peters hybridcykel med 3 gear, skærme og bæltetræk. En ting der bare bekræfter, at der ikke er en rigtig måde at køre gravel på, bare du har det sjovt mens du gør det, så er du på rette vej!

Image

Vi lettede anker kl 9.00 fra Sjællands østkyst og det første lille stykke med skov, langs med kysten på Stevns var pænt.
Humøret højt og vejret fabelagtigt, en fantastisk start på dagen.
Efter Strøby krydser vi Tryggevælde å og kommer ind på turens første lækre segment over noget eng landskab.
Herefter går det slag i slag frem Herfølge og senere Oplevelsesstien ved Ringsted.
Vi får os en lille safaritur i Lellinge Frihed umiddelbart syd på Vestmototrvejen,
hvor vi får fejl-læst vores gps'er (tror jeg) og ender på en botanik-tur i et lidt ufremkommeligt stykke skov, men det hører med til et eventyr af denne slags, og efter lidt kortkiggeri finder vi ruten og en grusvej igen.

Image

Efter at vi har krydset Vestmotorvejen nede ved Køge, bliver det for alvor rigtig lækkert.
Nu rammer vi de første stykker langs med Køge Å og det er altså urimeligt lækkert gravel vi har med at gøre her.
Flow stykker der bare kommer som perler på en snor, megalækkert!
Efter Køge Å bevæger vi os over på Oplevelsesstien ved øst for Ringsted.
Det er om muligt næsten en endnu bedre oplevelse, (fik i den? ;) ) da den bugter sig smukt igennem landskabet, til sidst langs med Haraldssted Sø's bredder, for at ende ved en dæmning som man cykler henover. Måske var det dagens højdepunkt.

Image

Det var også på denne strækning at vi "kom" til at bevæge os ind på noget, som en lokal bonde mente var en meget privat sti.
Det var måske fair nok, vi havde ihverfald hoppet over et lillebitte hegn og krydset deres gårdsplads for at komme videre, og det var de vist lidt trætte af. :D
Vi skyndte os videre, efter lidt udveksling af eder og forbandelser. ;)

Image

Efter Oplevelsesstien har vi kørt små 80 km. og rammer Outlet Center Ringsted og den store Føtex.
Det passede som Hans i Grete med en frokost pause der, så vi proviantere og restituere en halv times tid inden turen går videre.

Image

Det er også her at vi ender med at dele os i to grupper.
Jais og Claes beslutter sig for at tage den mere direkte vej mod Røsnæs, og vi aftaler at holde kontakten undervejs og ellers mødes igen på spidsen af Røsnæs, sidst på dagen.

Efter Ringsted er vi så seks mere eller mindre slidte ryttere, der sætter kursen mod Gyrstinge Sø, Jyderupstien og ikke mindst rutens Cima Coppi, Bjergsted bakke.
Vi holder fint tempo, nok mest pga. af Holger og Jens'es flotte monsterføringer.
Turen syd om Gyrstinge Sø er bumlet og har mange hegn der skal forceres.
Jyderupstien var lang og varm, men vi får set havørne øen ved Skarresø, syd for Jyderup.
Herefter venter turen op i himlen, op mod Bjergsted bakke, 80 meter over havets overflade!
Den tur opad, den nev lidt i lårbasserne, men udsigten deroppe fra var pæn, og man kunne næsten ane Svebølle i horisonten, hvor næste pitstop var planlagt.
Til gengæld var turen ned deroppe fra, igennem et langt trangt stykke med brændenælder og bjørneklo, ikke en tur jeg behøver at gentage igen lige foreløbig. :D

Vel nede på en dejlig grusvej sætter vi kursen direkte mod Svebølle og lidt proviantering ved Superbrugsen.
Vi er nu nået så langt frem på dagen, at en halv-vigtig landskamp i fodbold mod Wales er gået igang, så vi har nærmest vej og by for os selv.
Vi holder en kort pause på det hyggelige bytorv i Svebølle, (ironi kan forekomme) inden vi forsætter på de sidste 40 kliks af turen, ud mod spidsen af Røsnæs.
Der er lidt mere asfalt her hen imod slutningen af ruten, men vi kommer stadig igennem små skove og ender til sidst med et langt, flot og hårdt stykke langs med Kattegat, frem mod Nyby Havn.
Så'en et rigtig motherfucker stykke på græs og strand eng, der lige suger det sidste ud af benene på en.

Image

Efter Nyby Havn sætter vi kurs direkte mod spidsen af Røsnæs, og rammer fyret omkring kl 21.00
Det sidste stykke derud, fra omkring Naturskolen på Røsnæs er helt utroligt pænt.
Grusvejen bugter sig igennem landskabet ud mod fyret og jeg tænkte at det var da en helt utrolig flot gave at få, efter den strabadserende tur på tværs af Sjælland.

Image

Umiddelbart inden vi rammer fyret kommer Jais og Claes rullende op bagfra på landevejen, og vi er igen samlet alle mand, og kan i fællesskab nyde et fortjent sejrsmåltid på P-Pladsen ved fyret, efter vores episke langtur.

Vi havde fået lidt logistik hjælp af Fam. Møller.
(Fru Møller skal have en kæmpe tak for at køre en bil fra Stevns til Røsnæs, inden hun kørte hjemad)
Dette gjorde at vi havde en bil stående på Røsnæs, med kolde øl og vand, brænde og grillepøller og ikke mindst drop-bags med tørt tøj.
Dette var bare den helt perfekte måde at slutte vores udflugt af på.

Efter vores lille Finisher måltid, var det tid til at vende snuderne hjemad eller mod køjen.

Holgers kone kom og hentede Holger, Hartvigsen, Niels og Peter.
Jens Møller kørte øl & pølse-mobilen hjemad og tilbage var Jais, Claes og undertegnet, som havde planlagt at overnatte på Røsnæs.
Vi fandt en fin plads med havudsigt, nød en pilsner mere og tørnede ind for natten.
(for mit vedkommende med godt brugte stænger. :D )

Image

Søndag morgen morgen vågnede Jais og jeg ved halv syv tiden.
Vi cyklede mod Kalundborg klokken halv otte.
Vi sad i toget mod København, med kaffe og morgenbrød, klokken halv ni.
Klokken 11.15 lå jeg i sofaen hjemme på matriklen.
(Claes var gået i udbrud og havde fanget et tidligere tog mod hovedstaden :) )

Tak for turen, boys, det var I særklasse en tur til historiebøgerne!

Image
Last edited by AndreasA on 30 Jun 2021, 12:36, edited 3 times in total.
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Niels G Henningsen »

Fin beskrivelse, som at være der selv :-) Og ja, nogle steder var man meget tæt på naturen !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
JensM
Uden mudderdæk
Posts: 539
Joined: 03 Jan 2018, 15:26

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by JensM »

Endnu engang tak for en fed tur.
Hård tur men med en masse Hustler hygge
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1587
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Claus Wagner »

Fantastisk malerisk beretning ,og ja, som Niels H .skriver; næsten som at være der selv.
=D> =D>
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Jan D »

Tydeligt en fed tur og super beskrivelse :thumbsup:
Jan D
User avatar
Søren K.
Bagfra højre-om!
Posts: 1096
Joined: 17 Oct 2006, 12:11
Location: 2800 Lyngby

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Søren K. »

Ham bonden i mødte var ikke rigtig bonde - de står ALDRIG med hænderne i lommen... :)

Lidt misundelig, men ret sikker på at min popo ikke havde klaret turen....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Kenny »

Det lyder som en tur man godt kan begive sig ud på.... over to dage.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3393
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Peter Christensen »

Kenny wrote:Det lyder som en tur man godt kan begive sig ud på.... over to dage.
Kan kun anbefales - hænger utrolig godt sammen - meget lidt asfalt :-)
Gid det snart var maj...!
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Morten Hartvigsen »

Fin beretning :-)
Takker for en HÅRD tur, måtte sætte mig ned bagved efter de 100km, men havde da også kun sovet 4,5time i shelter dagen inden (fuglekvidder igen :-)) men havde nu også noget mere bagage end nogle på ret spiff gravel cikler. 200km skov/gravel kræver altså en god nats søvn. Troede egentlig det var en rolig bikepackingtur, men det havde jeg vidst misforstået :-)

Det skal siges at vi 'snød' lidt og fik omlastet alt unødvendigt bikepackinggrej og tøj i Jens bil, som så blev kørt i forvejen til Røsnæs - mange tak for det !

Jeg ville nu også have foretrukket at køre over 2 dage og så overnatte ved Shelteret ud til Haraldssted sø, som lå meget fint ud til søen. Skal jeg nogensinde kører igen på 1dag, så bliver det mere let, og helt sikker HEELT udvilet :-)

Takker for planlægning og support, og for at 'trække' mig de sidste 80km
User avatar
Tobias
Fås den i carbon?
Posts: 1175
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Tobias »

Flot tur drenge, super beskrivelse
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Afrapportering - Coast2Coast Hustler edition

Post by Jacob Korsholm »

Tak fordi du tog dig tid til at skrive om turen. Det ser udbtil i havde en fin tur.
Post Reply