Strava - gratis vs betaling

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Strava - gratis vs betaling

Post by Carsten Graff »

Strava har for nylig ændret deres adgang og betingelser for gratis versionen.
Det betyder, at det ikke længere er muligt at bruge segment modulet i gratis versionen, med mindre man kører "Pokal" eller "KOM" tider. Og det er ikke muligt at se sine tidligere segment tider.
Men hvad er der ellers af fordele ved at betale kr. 500,- pr år?
Strava "stjæler" jo data fra Garmin, og sætter dem op på en lidt mere lækker måde, så er det det, jeg skal betale for?
Jeg kan se at halvdelen af Hustlerne benytter den gratis version, som jeg gør, men hvis alle flyttede til Garmin Connect, ville vi vel kunne oprette en Hustler gruppe og få samme informationer gratis.
Stravas begrundelse med at det er for dyrt at have gratis brugere, holder ikke, for informationerne ligger der. De er blot streget over med en grå bjælke. Og at de ikke sælger "vores" data, tror jeg ikke på. Det er netop disse data byplanlæggerne betaler for, for at planlægge hvor og hvornår der skal være gadelys, hvor der skal etableres cykelstier, fortorve o.l.
Kan I komme med argumenter for hvorfor jeg skal betale? Og ikke kun være en sur gammel mand, der straks begyndte at lede efter alternativer :mrgreen: Jeg elsker Statler og Waldorf på balkonen i Muppet Show.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Morten Hartvigsen »

Ikke så faktuelt... men er såmænd bare nået til den erkendelse at jeg godt vil betale for at bruge applikationer til min yndlings sport .. Strava, Zwift ...

Der må ligge en billig vs. pay tabel et sted...

Alle bruger Strava ... men
Garmin connect er faktisk også ret godt
Zwift overfører til Strava

.. nøj det er big business for Strava .. har de ikke 100Mill brugerer x $$$ = rigtig mange $$$
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Niels G Henningsen »

Data skal behandles og lagres og ingen butik kan leve af at forære sit produkt væk, så jeg vælger fortsat at betale for Strava. Garmin Connect er gratis , men som jeg ser det er det bare betalt via ens Garmin GPS og en service tilknyttet den .

Priser kan altid diskuteres, men en kop cafe kaffe om måneden er ikke urimeligt , også med tanke på, hvad man ellers hælder i det bundløse hul kaldet udgifter til cykling :-)

argumentet med at data ligger der kan sammenlignes med oksemørbraden i Irma... Den ligger der også...
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Tobias
Fås den i carbon?
Posts: 1175
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Tobias »

Niels G Henningsen wrote: argumentet med at data ligger der kan sammenlignes med oksemørbraden i Irma... Den ligger der også...
:lol: :lol: :lol: :lol: Det fame humor............ :thumbsup:
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Niels G Henningsen »

Og der er selvfølgelig intet til hinder for at melde sig ind i Garmins Team Hustler Gruppe :mrgreen:
Last edited by Niels G Henningsen on 03 Jun 2020, 15:16, edited 1 time in total.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Kenny »

Det sjove ved segmenter er vel live funktionen som altid - i hvert fald de sidste mange år - har kostet et abonnement.
Det er ikke mange år siden at Strava delte deres abb op i tre og man derved havde mulighed for kun at betale for de funktioner man brugte, men det har de vel ikke tjent nok på siden de nu samler det hele til et dyrere abonnement igen.

Jeg bruger live segmenter engang imellem, og jeg bruger fitness og freshness, men det er ikke noget jeg kan lave uden, og jeg tror derfor ikke det er værd at betale fuld pris for de funktioner for mig.

Som trænings redskab er Strava jo håbløst når det ikke er muligt at sætte sine egne wattzoner.

Jeg mener jeg har fået en mail med 2måneders gratis prøvetid.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Niels G Henningsen »

hmm, det må jeg lige kigge på... OK, du skal kende din FTP og så kommer zonerne... Det er vel ikke helt skævt når zonerne principielt beregnes ud fra netop FTP ? ( Hunter Allan & Andrew Coggan )
Last edited by Niels G Henningsen on 03 Jun 2020, 16:39, edited 2 times in total.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Kenny »

Nej du kan sætte FTP og ud fra den regner Strava selv wattzonerne ud.
Pulszonerne kan du sætte som du vil.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Niels G Henningsen »

Kenny wrote:Nej du kan sætte FTP og ud fra den regner Strava selv wattzonerne ud.
Pulszonerne kan du sætte som du vil.
vi har lige krydset svar/edit :^o
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Kenny »

Nu skal jeg ikke spille klog, og jeg har muligvis misforstået noget.
Jeg har måling på mine watt og pulszoner og de ligger ikke i nærheden af den beregning, og så vidt jeg kan forstår passer de beregninger mere eller mindre kun på pro athlete.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Jan D »

Kenny wrote: jeg kan forstår passer de beregninger mere eller mindre kun på pro athlete.
Det er jo lige dig :thumbsup:
Jan D
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Carsten Graff »

Niels G Henningsen wrote:....Priser kan altid diskuteres, men en kop cafe kaffe om måneden er ikke urimeligt....
Jeg drikker ikke kaffe 8)
Niels G Henningsen wrote:....argumentet med at data ligger der kan sammenlignes med oksemørbraden i Irma... Den ligger der også...
Jeg mener, at det svarer til, at der ved indgangen til Irma står et skilt der lokker med med gratis oksemørbrad, men når du kommer frem til disken, bliver mørbraden dækket over, og du får kun lov til at se den, hvis du betaler.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Niels P »

Man må jo overveje om de services er noget man vil betale for. Det kan jo ikke gøres gratis og de har været så rare at holde reklamer ude. Jeg betaler gerne indtil videre...., men er ikke fanatisk tilhænger.
/Niels
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Niels G Henningsen »

Kenny wrote:Nu skal jeg ikke spille klog, og jeg har muligvis misforstået noget.
Jeg har måling på mine watt og pulszoner og de ligger ikke i nærheden af den beregning, og så vidt jeg kan forstår passer de beregninger mere eller mindre kun på pro athlete.
Nu er vi jo snart lidt væk fra trådstarten, men alligevel...

Skal heller ikke spille specielt klog, og kender ikke de målinger du har fået foretaget, men antager de er rimeligt seriøse qua , hvad du har været igennem.

Generelt siger man jo , at pulsen kan variere betydeligt fra dag til dag afhængig af "ydre faktorer", nok søvn, hvor varmt er det,hydreringsgrad og, hvor frisk man i det hele taget er, for den samme belastning/træning... Hvorimod "en watt er en watt" .

Og der er selvfølgelig en korrelation mellem watt og puls, man kører næppe i den "Neuromusculære watt zone" med en puls i "opvarmningszonen".

Så jeg vil mene man bør træne/køre efter sin puls når man ønsker at passe på sig selv, og efter watt når det er for at vinde OL... eller Hot Cup.

De data der ligger til grund for Hunter Allen & Andrew Coggan's arbejde skal jeg ikke kunne redegøre for, men det munder jo ud i at kender man sin FTP, så er watt zonerne givet ud fra den.

Når man skal arbejde ud fra pulsen, er det "pinedød nødvendigt" med en seriøs max puls test, det duer ikke blot at se , hvad man "tilfældgvis" har været oppe og runde på en hård tur... Der er som regl mere tilbage , end hvad man lige synes man magter.

https://www.pulsure.dk/watt-traening-og ... QQEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Strava - gratis vs betaling

Post by Niels G Henningsen »

Carsten Graff wrote:
Niels G Henningsen wrote:....Priser kan altid diskuteres, men en kop cafe kaffe om måneden er ikke urimeligt....
Jeg drikker ikke kaffe 8)
Niels G Henningsen wrote:....argumentet med at data ligger der kan sammenlignes med oksemørbraden i Irma... Den ligger der også...
Jeg mener, at det svarer til, at der ved indgangen til Irma står et skilt der lokker med med gratis oksemørbrad, men når du kommer frem til disken, bliver mørbraden dækket over, og du får kun lov til at se den, hvis du betaler.
Trist med kaffen :lol: Nu skal du betale for noget du før har fået gratis, og har fået prisen at vide. Så vælger du hvad du vil fremover..... Så den med mørbraden , der er tildækket og siden skal betales for, synes jeg ikke rigtigt holder.

[ Lidt ligesom med "fotofælder", den køber jeg heller ikke, man skal være meget dum for ikke ,at kende hastighedsgrænserne og ikke kunne tyde skiltene og lige kaste et blik på speedometeret...]
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Post Reply