Hvor meget træner og hvordan træner du

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Kenny »

Som det måske ses på mig, træner jeg ikke som sådan for træningens skyld, men fordi det er sjovt at køre mtb. Dvs at jeg "træner" når jeg har lyst til en tur, når det passer ind i hverdagen og vejret i øvrigt er godt :)

Hvor mange gange / timer om ugen træner du i gennemsnit?

Kører du bare en tur i skoven og leger, eller med høj puls alt efter hvad i synes er sjovt, eller har du fokus på at ligger i nogle bestemte zoner, hvilket selvfølgelig kan være svært i skoven, men mange supplere med en tur på landevejen?

Træner du core, styrketræning ved siden af cykling med henblik på at blive bedre/stærkere på mtb?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Niels G Henningsen »

Grundlæggende har jeg det som dig, uanset om det er i skoven eller på landevej... Det er/skal være sjovt.
Har kørt ~ 2000 km MTB & ~ 3000 km Landevej so far i 2019, så tidsmæssigt er det nok det samme ( 204 timer ialt)

Laver nogle "styrke" øvelser, mest grundet en skulder der driller.

Men noget af det "sjove" er jo også at "køre til" på udvalgte stykker skov/landevej, eller når man prøver at hænge på "ungdomsafdelingen" som idag.... https://www.strava.com/activities/2624107063" onclick="window.open(this.href);return false;

Her på det sidste har jeg "fokuseret" på det lidt længere og med pænt, men ikke voldsomt eksplosive, for at være klar til en tur i Dolomiterne på LV lige om snart... Og det går i den rigtige retning :-)
Attachments
x.png
x.png (32.72 KiB) Viewed 3187 times
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
BjarkeS
Træner aldrig!
Posts: 1488
Joined: 17 Nov 2014, 11:59
Location: Kgs. Lyngby
Contact:

Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by BjarkeS »

Jeg prøver at køre MTB 4-5 gange om ugen mellem 1,5 og 2 timer. Ind imellem ture på 2,5-3 timer. Har jeg specifikke mål (DM og veteran VM) køre jeg også interval og bakke træning. Nogle gange udskifter jeg en MTB tur med cykling til og fra arbejde ( den lige vej er 21 km one way)


Sent from my iPad using Tapatalk
Klubmester 2016 i MTB Marathon - Just do it
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3417
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Re: Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Torben »

Jeg kører 3 ture om ugen. Drikker øl på næsten hver tur :party:
User avatar
Claes
Bagfra højre-om!
Posts: 1068
Joined: 23 Jun 2012, 23:21
Location: Hellerup

Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Claes »

Jeg bruger turen til job som træning (15 km på den korteste rute, 35-40 min normalt, delvist igennem city)

Som Niels skriver det skal være sjovt så jeg har et udvalg af ruter afhængigt af humør og vejr (sø, hav, den hurtige, den med de søde piger i korte kjoler osv)

Intervaller efter humør, da turen er for kort til AT træning. Strava segmenter er velegnede, så bliver selv Knippelsbro til en udfordring.

Specielt hvis jeg giver den fuld smadder et par dage i træk kan jeg mærke forskel på kondi/hvilepuls

Kører typisk på tynde lakridser når der ikke er vejsalt, krosser om vinteren. Men er begyndt at tage krosseren fra tid til anden, for at få lidt flere watt i benene.

Er virkelig stor tilhænger af at indbygge træning i dagligdagens gøremål.
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3288
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Re: Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Jais »

en typisk sommer uge:
15 min yoga næsten hver dag
3 dage cykel til job, 20k hver vej med et par strava segmenter som interval. hvis tiden tillader det tager en omvej der lægger 20k oven i. ca 1 gang om uge cykler jeg for sjov, og det kan være landevej, cross, grus eller mtb

Jeg har en fast dag om uge hvor jeg laver styrkeløft. benbøj-bænkpress-dødløft 5x5 og ca hver søndag laver jeg olympisk vægtløftning.

om vinternen er der mere styrke træning, og 3x zwift om ugen. men ingen kørsel til job
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Kenny »

Tak for input, det er åbenbart ikke mange der træner her i klubben :)
Jeg kan se der bliver lagt nogle timer i sadlen hos jer, så forstår jeg jo bedre den dårlige form når jeg har kørt alt imellem 3ture i ugen og 0ture på 3uger.
Jeg er dog overrasket over at ingen af jer har struktureret træningen når i alligevel er ude så mange timer.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3393
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Peter Christensen »

Jeg kan helt klart mærke at jeg cykler bedre og længere hvis jeg laver noget core træning. Ellers er meget af min træning den daglige pendling fra og til arbejde. Den bruger jeg aktivt og kører sjældent bare cruise tempo. Specielt på vej hjem er der god mulighed for at give den gas og få pulsen op. Mængdemæssigt ligger jeg og svinger på lidt under 30 timers træning om måneden som du kan se på grafikken. Ca. 7000-8000 km årligt. Sidste år kørte jeg lidt over 1700 km på MTB fordelt på 50 ture. Så 1 tur om ugen.
Attachments
IMG_2814.PNG
IMG_2814.PNG (530.25 KiB) Viewed 2907 times
Gid det snart var maj...!
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Kenny »

Pendling er noget der giver godt, imponerende hvor mange time det giver selvom det ikke er så lang tid af gangen.
Med 55km hver på cykel er det ikke rigtig en mulighed for mig.
Nu hvor jeg har været på sygemeldt har jeg haft mulighed for at bruge mere tid på træning end normalt.
I juli var jeg 100% sygemeldt og lavede ikke ikke andet at cykle og ligge på sofaen.
August og September har jeg været på nedsat tid og prioriteret at træne 4gange om ugen, det kan godt mærkes på formen.
Jeg er overrasket over hvor meget jeg skal køre i cruise tempo, det er faktisk det jeg bruger det meste af tiden på.
Attachments
Udklip3.PNG
Udklip3.PNG (14.25 KiB) Viewed 2900 times
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3393
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Hvor meget træner og hvordan træner du

Post by Peter Christensen »

@Kenny - Jeg havde selv et par år hos Novo i Hillerød hvor de 28 km hver vej også var lidt en udfordring en gang i mellem. Jeg havde mulighed for at tage toget til Farum og så cykle de sidste 16 km de dage hvor der ikke var så meget tid. Det skal dog passe ret godt sammen før det kan fungere.
Gid det snart var maj...!
Post Reply