Dropperpost på landevejsdyret?

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Dropperpost på landevejsdyret?

Post by Morten Hartvigsen »

Nogle der har prøvet i praksis?
Selvom nedkørsler ikke lige er mit speciale, kan jeg se fidusen ved mere aero position, samt måske også i segmenter i feltet/modvind hvor der skal spares , kan nok alligevel ikke lave en lowrider-Cav-aero-spurt :-)

Kunne måske også gøre det behageligt med lidt forskellige positioner til de lidt længerer løb, well måske også en dropper styr kunne være smart her :-) :-)
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1587
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Re: Dropperpost på landevejsdyret?

Post by Claus Wagner »

husk Morten,at det du evt."sparer"i vindmodstand forøger du på vægten fra dropperpost,da de som udgangspunkt vejer mellem 400 og 600 gram :shock:
Dropperstyr???
Du kan evt.købe en frempind med negativ "rejsning"
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Dropperpost på landevejsdyret?

Post by Niels G Henningsen »

Morten Hartvigsen wrote:Nogle der har prøvet i praksis?
Selvom nedkørsler ikke lige er mit speciale, kan jeg se fidusen ved mere aero position, samt måske også i segmenter i feltet/modvind hvor der skal spares , kan nok alligevel ikke lave en lowrider-Cav-aero-spurt :-)

Kunne måske også gøre det behageligt med lidt forskellige positioner til de lidt længerer løb, well måske også en dropper styr kunne være smart her :-) :-)
Hvis du vil have mere fart nedad, skal du bare slippe bremserne lidt mere end du plejer :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Dropperpost på landevejsdyret?

Post by Mikkel Henningsen »

Nibali havde 20mm for nogle år siden: https://www.velonews.com/2016/07/bikes- ... our_412054" onclick="window.open(this.href);return false;

GCN har lavet en video om det: https://www.youtube.com/watch?v=yeEaeY25Amg" onclick="window.open(this.href);return false;

Og om aero vs. vægt: https://www.cyclingweekly.com/news/late ... ght-316952" onclick="window.open(this.href);return false;

- jeg tror på at aero over en hel cykeltur trumfer vægt (men jeg er jo også 20km tungere end morten)
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Dropperpost på landevejsdyret?

Post by Morten Hartvigsen »

Ja, Niels jeg kan godt slippe bremsen mere :-)

Men i de mere hjemlige løb tror jeg også der er en gevinst. Jeg øver mig stadig, og prøver at sidde lavt, og nede i 'bøjlen' når jeg kan, hvilket hjælper mig ret meget, også i feltet. På en lille bitte test på flyvestationen var forskellen fra 48km/t til 52km/t på de to positioner (ja ja det kan jeg ikke holde særligt længe :-)), så det er en kæmpe benefit for mig kan jeg se.

Det er 3 fine henvisninger :-)
1. Nibali's model er mere en justerbar pind i 1mm step ad gangen, så her er formålet lidt et andet end aero optimering 'on-the-fly' , men hvis man kører et løb 3-4-5-6 timer (eller over flere dage) kan jeg nu godt se ideen, med at kunne justerer mens man kører.
2. Ifgl. cycklingweekly testen ER det en fordel med dropper.
3. Lidt vægt betyder mindre end aero, med mindre gns. stigning er markant over hele løbet

Og venter spændt på nogle laver et dropper styr :-)
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Dropperpost på landevejsdyret?

Post by Mikkel Henningsen »

Morten Hartvigsen wrote:Ja, Niels jeg kan godt slippe bremsen mere :-)

Men i de mere hjemlige løb tror jeg også der er en gevinst. Jeg øver mig stadig, og prøver at sidde lavt, og nede i 'bøjlen' når jeg kan, hvilket hjælper mig ret meget, også i feltet. På en lille bitte test på flyvestationen var forskellen fra 48km/t til 52km/t på de to positioner (ja ja det kan jeg ikke holde særligt længe :-)), så det er en kæmpe benefit for mig kan jeg se.

Det er 3 fine henvisninger :-)
1. Nibali's model er mere en justerbar pind i 1mm step ad gangen, så her er formålet lidt et andet end aero optimering 'on-the-fly' , men hvis man kører et løb 3-4-5-6 timer (eller over flere dage) kan jeg nu godt se ideen, med at kunne justerer mens man kører.
2. Ifgl. cycklingweekly testen ER det en fordel med dropper.
3. Lidt vægt betyder mindre end aero, med mindre gns. stigning er markant over hele løbet

Og venter spændt på nogle laver et dropper styr :-)
Si, men han brugte den "som dropper" i Giro'en et år på nedkørslerne - også selvom fabrikantens intention var en anden :shock:
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
Post Reply