1års service?

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

1års service?

Post by Kenny »

Jeg har haft min Spark til 1års service og undre mig over hvad der forventeligt bliver lavet ved sådan et service.
Cyklen blev indleveret med besked om at lave 1års service, lockout låser ikke op og at skifte krankbox.

Jeg havde en ide om at de efterspænder bolte, tjekker at div lejer virker, evt. smøre dem op, eller kontakter kunden hvis de trænger til en udskiftning, skifter gearkabler og bleeder bremser.
Tjekker rammen for revner eller andet der vedr. garantien.

Jeg hentede i går cyklen, men kan ikke helt gennemskue hvad der er lavet.

Da jeg henter cyklen spørger jeg til lockout, fedt osv. da fox foreskriver at den skal være sølet ind i fedt, men min har tydeligtvis aldrig set en klat fedt.
Svaret er at de aldrig er smurt fra fabrikken, men så undre det mig at den ikke bliver smurt inden man sælger cyklen kunden, eller i det mindste gør det ved det efterspændings service man får lavet efter x-antal km.

Nå men lockout virker igen, og kable er skiftet.
Jeg spørger til kabelskift til bagdæmper, da jeg kan se at det ikke er skiftet. Svaret er bare, jamen den køre jo fint nok.
Om kabel til bagdæmper er skiftet kan jeg ikke se, men det det overskydende kabel er i hvert fald klippet af.
Da jeg kommer hjem må jeg selv justere lockout, da ikke låser hverken gaffel eller bagdæmperdæmper.

Ud over at min matte ramme er fedtet, kan jeg ikke se hvad der ellers er lavet.

Rammen knirker (stadig) (umiddelbart der hvor dæmperen er monteret ) og der er støv om boltene, så lejer/bøsninger har næppe været kigget på eller smurt op.

Min saddelpind er også beskidt hvor den går i rammen, så den har heller ikke været oppe.

En timepris på 575,- er mere end vi tager for vores tømrersvende, men jeg tænker umiddelbart at cykelmekanikerens løn ligger en god sjat under det en tømrersvend får.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: 1års service?

Post by Tobias Sonne »

Jeg tror sku du forventer mere end du får - nogensomhelst steder, desværre. For jeg synes faktisk du har fuldstændigt ret i dine tanker og ønsker... Altså hvis man ved at lejer og andet ikke er smurt fra fabrikken, så må man vide at det kan blive et problem, og udbedre dette - helt standard, inden man udleverer den til kunden om så man må tage lidt ekstra for cyklen...

Tænker at markedet er nogenlunde sådan skruet sammen, at forhandleren ikke tjener det store på selve cyklen, men den service de gerne skulle lave for kunden bagefter, derfor virker det netop dumt, når denne service ikke prioriteres. Med det sagt, så kender jeg ikke til indholdet af den serviceaftale du har lavet med din forhandler.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: 1års service?

Post by Niels P »

ku være du skulle have spurgt smeden (men er helt enig).
/Niels
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: 1års service?

Post by Kenny »

@tobias jeg bad som sagt bare om at få lavet 1års service, for at opretholde min rammegaranti og oplyste at min lockout ikke virkede, og i øvrigt ikke var smurt som fox foreskriver, Samt at der skulle ny krankbox i.

Som udgangspunkt må butikken gå ud fra at kunden intet ved om cykler, og udføre et service efter et kontrolskema.

Hvis jeg sender min bil til service skal jeg ikke bede dem skifte olie, bremsevæske osv. Det gør de automatisk.
Kendte fejl kan kunden selvfølgelig oplyse for at få disse udvedret. Men opdager mekanikeren at dækkene er slidt ned, eller at der er støj fra et hjulleje, så ringer han til kunden og giver et tilbud på udbedring.

@niels jeg opdagede først at der umiddelbart ikke var lavet andet end det jeg snakkede med mekanikeren, senere på dagen, da jeg kiggede på cyklen.
Jeg havde snakket med ham om de ting jeg specifik havde bedt om at få lavet, og stillet spørgsmålstegn ved at kabel til bagskifter ikke var skiftet.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: 1års service?

Post by Niels P »

min erfaring med (cykel)mekanikkere er at man skal være stensikker på hvad man aftaler - det er ligesom med håndværkere :D
/Niels
User avatar
Søren K.
Bagfra højre-om!
Posts: 1096
Joined: 17 Oct 2006, 12:11
Location: 2800 Lyngby

Re: 1års service?

Post by Søren K. »

Niels P wrote:min erfaring med (cykel)mekanikkere er at man skal være stensikker på hvad man aftaler - det er ligesom med håndværkere :D
:lol: :lol:
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: 1års service?

Post by Kenny »

Jeg har spurgt forhandleren hvad de laver ved 1års service.

Der kom et meget lidt konkret svar.
Løber cyklen igennem og strammer alting efter
Jeg kan altså bare konkludere at for 575 i timen, efterspænde alle de bolte, som på en moderne cykel, har påtrykt hvor meget de skal spændes med ,og laver det man evt. selv har bedt om :roll:

Hvis absolut intet ved om cykler, så ved jeg ikke helt hvordan man skal bede om at få lavet et eller andet specifikt.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: 1års service?

Post by Niels P »

De bekræfter mig bare i at det er penge ud af vinduet med mindre man har en specifik opgave
/Niels
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: 1års service?

Post by Bo Bloch »

når man så tænker på hvor værdiløst et service er så kan jeg ikke forstå at producenten kræver det for at opretholde garantien..
men det er vel fordi at rammerne er så billige at lave, at hvis den bliver defekt får man bare smidt en i nakken..

man skal vel også læse det med småt, ved at overholde service dækker garantien hvad ?.. sikkert kun rammen alle andre dele er vel kun dækket af købelov´s garanti
Kører med lavt tryk
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: 1års service?

Post by Kenny »

Jeg undre mig også, over at det er et krav, men man bør vel kunne indlevere cyklen en gang om året og bede dem gennemgå rammen u/b på samme måde som man gør med karosseri og lak tjek på biler, hvor det skal laves en gang årligt, og ikke nødvendigvis følger serviceintervallerne.
Rammen er jo det eneste der reelt er garanti på.

Jeg har fået en lidt mere detaljeret beskrivelse af et service.
et service består af .
1)Tjek hjul for slør
2) tjek eger spændning
3) Efterspænding af de verse bolte efter producentens forskrift.
4) tjek link for slør
5) tjek headset
6) tjek gear
7) Juster bremser tjek slitage af bremse klodser
8 ) tjek krankboks for slør.
Med mindre det er en forglemmelse, bliver rammen altså ikke engang gennemgået for at opretholde garantien, jeg havde ellers afmonteret alt beskyttelses tape for at den kunne inspiceres.

Nå men jeg har sender ikke cyklen til service mere, de kan få lov til at tjekke rammen, for at opretholde garantien på den.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
Post Reply