Bike packing tur – Sjælland Rundt

Forum udelukkende omhandlende ture på cykelcross. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3393
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Peter Christensen »

Sidste år fik jeg ideen om at skulle på en bikepacking tur rundt om Sjælland langs kysten på cykel.

Jeg drog derfor afsted sidste efterår med målet om at nå rundt om Sjælland på 3 dage. Jeg kom dog først afsted fredag eftermiddag og nåede ikke længere end til Næstved inden jeg var nødt til at køre nordpå for at nå hjem søndag aften. Derfor havde jeg gået med ideen om at gentage turen, men med målet om at nå hele vejen rundt denne gang vel vidende, at det minimum ville kræve 3 hele dage. Da det samtidigt ville være hyggeligt at have selskab på turen lavede jeg et opslag i Messenger gruppen hvor de bikepacking interesserede i klubben er med. Der var dog ikke den store tilslutning så jeg måtte ud og lave lidt lobbyarbejde. Så jeg forhørte mig hos Claes, Morten og Mikkel J. som jeg vidste alle havde været på tilsvarende ture tidligere og de viste alle interesse for projektet.

Vi fandt et par weekender hvor alle havde mulighed for at deltage og besluttede os for at give det et forsøg den 11-13. juni. Efter et kort online møde hvor vi aftalte præmisserne for turen var det ellers bare at vente og håbe på at vejret ville vise sig fra den gode side. I ugen op til starten var der dog alligevel lidt problemer med logistikken for Claes og Mikkel da de begge ikke kunne være med fra start fredag morgen. Claes havde mulighed for at møde Morten og mig fredag aften og Mikkel ville så støde til lørdag morgen.

Morten og mig drog derfor alene afsted fredag morgen klokken 9 og kørte ud til Dyrehaven og videre nordpå op langs vandet til Helsingør hvor vi havde første stop på ruten. Derefter fortsatte vi af Nordkystruten videre til Gilleleje, hvor vi spiste frokost ved vandet. Derefter fortsatte vi videre øst på gennem Tisvilde hegn videre til Knud Rasmussens hus i Hundested for at ende ved færgen. Videre med færgen til Rørvig, hvor vi havde dagens første is pause og videre ud til min svigerfamilie i sommerhuset i Rørvig hvor vi tankede vand. Så gik ruten videre langs kysten ud til Sjælland Odde, hvor vi begyndte at køre sydpå. Vi fik nu en melding fra Claes som var på vej i toget til Vig hvor han ville køre vestpå Veddinge bakker hvor vi skulle mødes. Claes havde fundet en ledig shelterplads med en meget speciel kunstinstallation med hundredevis af hvide lerhoveder på jernspyd, hvor vi besluttede at slå lejr for natten. Efter en hurtig omklædning stod den på aftensmad i form af frysetørret mad og lidt hygge med kaffe og snacks ved lejrbålet inden det var tid til at gå til køjs. Dagen endte på 165km.

Her skal jeg måske fortælle lidt omkring vores forskellige setup med hensyn til udstyr og cykler. Jeg kørte på min 3 gears city bike (27,5”) med remtræk med et klassisk touring setup med 2 tasker foran samt en styrtaske og en pølse taske på bagagebæreren. Jeg har derfor rimelig god plads og dermed meget udstyr med i form af telt og liggeunderlag, sovepose, kogegrej mv. Morten kørte på sin gamle 3x9 gears Trek cykel (26”) med sadeltaske, ramme taske og en traditionel styrtaske. Morten havde valgt at tage sin hængekøje med på turen dog uden underquilt, hvilket skulle vise sig at være en kold fornøjelse. Claes kører den helt rigtig bikepacking stil med gravel cykel (29”) (titanium selvfølgelig), sadeltaske og en rammetaske - altså et meget minimalistisk setup uden styrtaske.

Næste morgen vågnede jeg til lugten af lejrbål, hvilket viste sig at være Hartvigsen som allerede var oppe og havde lavet bål da han havde frosset godt gennem natten pga. den manglende underquilt. Efter en gang morgenmad startede dagens tur som gik forbi Ordrup, hvor vi gjorde et lille stop hos Kent fra Team Charity som har sommerhus der. Efter at have afslået tilbuddet om både frisk franskbrødsmadder og morgenkaffe gik turen videre sydpå mod Havnsø, hvor vi i stedet tog dagens første pause med kanelsnegle fra den lokale Brugs. Da det ikke er tilladt at køre ude ved Saltbæk vig er det her nødvendigt at søge lidt ind i landet for at komme ind mod Kalundborg hvor Claes kunne underholde om råoliens vej gennem raffinaderiet da vi cyklede fordi de store anlæg hvor han havde arbejdet. Turen sydpå fra Kalundborg er også lidt kedelig, men blev dog piftet lidt op af en venlig familie, som efter at vi havde spurgt om vej til et sted at tanke vand bød på både kaffe og sodavand. Vi fik en sludder og en sodavand og kørte videre sydpå. Vinden skal måske lige nævnes i denne beretning da den lørdag (og søndag) var temmelig kraftig, men dog i en forholdsvis gunstig retning i forhold til vores rute lørdag. Omkring Reersø rammer vi nogle rigtig fede spor der kører lige langs vandet med udsigt til Storebæltsbroen i det fjerne. Vi kører i pit ved Mullerup havn, hvor vi indtager frokost i form af bla. Stjerneskud på Skipperkroen. Det er samtidig her vi får den endelige melding fra Mikkel J. som endegyldigt måtte smide håndklædet i ringen og droppe ideen om at støde til. Vi fortsætter derefter mod Storebæltsbroen hvor vi får taget lidt billeder inden vi kører ind i Korsør og køber lidt forsyninger. Turen syd for Korsør er en ren perle med fantastiske spor og udsigt over vandet. Vi stopper i Skælskør, hvor vi holder kaffe/kage stop. Vi aftaler at køre til Køng, hvor vi vil købe ind til aftensmad inden vi kører til naturcentret ved Avnø. Vel fremme ved Avnø har vi lidt svært ved at lokalisere de 2 sheltere der burde befinde sig på området. Da vi finder dem viser det sig, at der ikke bare er 2, men hele 6 sheltere. Desværre er vi ikke de eneste der har fået ideen om at tage til Avnø da der er fuldt hus i alle sheltere. Vi beslutter derfor at køre tilbage til naturcentret, hvor der ligger en bålhytte som vi håber vi kan overnatte i. Dagen slutter på 196 km og et par trætte ben. Vi får spist noget aftensmad og får drukket min halve liter Elefantøl som er en god måde for mig at få kroppen til at falde lidt ned på efter en lang dag. Naturcentret har overtaget de gamle militære anlæg på området og der er mulighed for at nyde området fra det gamle flyledertårn samt at bruge toiletter og lokaler. Morten og Claes beslutter hhv. at slå hængekøje op i bålhytten og sove på et bord, mens jeg tænker, at jeg da godt kan overnatte på gulvet i naturcentret. Så kan jeg også slippe for de 12m/s der blæser i middelvind ude i området.

Næste morgen vågner jeg allerede lidt i 5, men vælger at blive liggende i posen og slappe af og da jeg kommer over i bålhytten kl. 6.30, tænker jeg at Claes og Morten allerede er oppe, men de to herrer ligger stadig og gasser den i posen. Vi får en omgang morgenmad og får pakket cyklerne og begiver os mod Vordingborg, som dog hurtigt passeres da vi ikke kan finde en bager. Vi fortsætter ud under Storstrømsbroen og videre ud mod Kalvehave, hvor vi laver dagens første stop ved havnen. Klokken er 10.30 og iskiosken åbner først kl.11, men jeg får hevet så meget i døren, at de vælger at åbne en halv time tidligere og alle er glade. Turen forsætter nu nordpå, hvilket er lidt kedeligt i forhold til vinden der nu står ind forfra så hastigheden går lidt ned ind mod Præstø. Vi fortsætter gennem nogle rigtig flotte skove og videre ind mod Faxe, hvor frokosten bliver indtaget på Hjortholms Bistro med udsigt over vandet, som godt kan anbefales, hvis man kommer på de kanter. Med fyldte maver er det nu tid til at indtage Stevns og turen her byder bla. på fantastiske udsigter ud over vandet. Vi tager en tur ind til Stevns fyr, hvor vi holder en pause og helt tilfældigt får mulighed for at se et par starter i en rallyafdeling der bliver kørt i området. Vi kommer fordi Holtug kridtbrud, som nu er lukket og har efterladt et imponerende hul i området, hvor vi får taget et par billeder. Nu får vi dagens sidste store tur gennem et stort skovstykke som igen byder på nogle fantastiske spor. Turen går nu ind mod Køge kun afbrudt af et stop i den lokale Netto i Strøby Egede for at tanke aftensmad som bliver indtaget ved vandkanten. I Køge er der nu kun den lidt kedelige vej ind mod København og her har Claes åbenbart fået hjemve da han nu syntes vi skal ligge og køre rulleskift med 30km/h. Ved Avedøre drejer vi mod nord og kører langs Vestvolden op mod Utterslev mose. Her siger vi tak for en god tur og Claes kører mod Lyngby, mens Morten og mig kører mod hhv. Farum og Gladsaxe. Vel tilbage kl. ca. 20 og med 194km på tælleren afsluttede dagen turen rundt om Sjælland med en samlet distance på 554 km.

Alt i alt en helt fantastisk tur med nogle virkelig fede steder, men også en rigtig lang tur som man ikke bare lige fyrer af på 3 dage med mindre man kan tåle nogle lange dage i sadlen. Status på det mekaniske – nul punteringer – et enkelt knækket beslag til min styrtaske som blev fikset med 3 strips – så alt i alt billigt sluppet for så lang en tur. Stor tak til Morten og Claes for det gode selskab og at ville med på eventyret og have viljen til at fortsætte selv når det blev hårdt – for det blev det. Jeg kan kun anbefale turen til andre og den bør nok køres på flere dage eller i mindre dele.

- Peter

Billeder fra turen kan ses her:
https://photos.app.goo.gl/zHSnXbo7FZ7N2E6y9" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Peter Christensen on 15 Jun 2021, 12:19, edited 1 time in total.
Gid det snart var maj...!
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Tobias Sonne »

Tak for en god beretning - det er virkeligt godt kørt af jer allesammen.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Niels P »

wow
/Niels
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Niels G Henningsen »

Well done !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Jacob Korsholm »

Tak fordi du tog dig tid til at skrive en turberetning. Det lyder som en god tur.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Kenny »

God beretning, det lyder som en herre fed tur.

Jeg er lidt skuffet over P-wood beslaget ikke holdt mere end et par ture.

Fætter Mikkel lavede en "Dean" :lol:
Hvis du er i tvivl om hvad det er, så det det sidste nye afsnit klovn
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3393
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Peter Christensen »

Det var faktisk ikke mit eget hjemmeflikkede beslag der knækkede men svejsningen mellem den vandrette og lodrette del. Har set afsnittet - sidder lige i Arlanda :-D
Gid det snart var maj...!
User avatar
Claes
Bagfra højre-om!
Posts: 1068
Joined: 23 Jun 2012, 23:21
Location: Hellerup

Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Claes »

Tak for en super tur Peter og Hartvigsen. Virkeligt et lækkert spor med rigtig rigtig mangler perler. Kan kun anbefale jer andre hele turen eller håndplukkede stykker. Det er på sådan en tur at bikepacking rigtig folder sig ud.
User avatar
UffeSchleiss
Med nye kabler
Posts: 207
Joined: 30 May 2018, 07:30
Location: Frederiksberg

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by UffeSchleiss »

Fed beretning og flot kørt :-)
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Morten Hartvigsen »

Takker for selskab og meget fino tur. Stadig ømme fødder her.

Mange fantastiske stier langs vandet !! lækkert.

Har lært lidt mere om hvad jeg kan undvære og hvad jeg skal ændre på.
Fik nu ikke ret meget søvn.. tror max det blev til 4-5 timer begge dage. Vænnede mig mere til hængekøjen på anden dagen.

Det var ret fantastisk at overnatte i Veddinge shelters, og blive vækket af fuglekvidder (selvom det var megahøjt og i kor). Jeg blev ret imponeret over en fugl som sang i en træ lige bag mig, og en anden så svarede på den anden side af marken, med præcis den samme strofe !
Vildt med sådan et gehør ! Men ved nu ikke lige hvad der blev talt om :-)

+ Mælkepulver fra Friluftsland, smager næsten som rigtig mælk, så det var nice.
- Selvom det er varmt vejr, er kold blæsende luft under hængekøge ikke godt.. så mere polstring eller underquilt er nødvendigt, eller bare ligge på en luftmadras i køjen, anyway.. jeg frøs.
- man skal huske at pakke gas til sit kogegrej :-) :-) godt vi havde 2 sæt i teamet
+ varm frysetørret posemad er ret ok, og det er varm havregrød/musli også

Det er vigtigt at man sidder godt og afslappet på cyklen, for at skåne hænder, nakke osv. Aero race position er ikke vigtig til sådan en endurance tur.
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by AndreasA »

VILDHED
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Mikkel Henningsen »

Tak for en inspirerende beretning. Det lyder som noget af en tur. :thumbsup:

Hvis I er til det, så læg den evt. på hustler hjemmesiden - det er mest fra 2017, hvad der er aktuelt.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Bike packing tur – Sjælland Rundt

Post by Jan D »

Tak for beretningen.
Lyder som en hård tur - respekt.
Jan D
Post Reply