Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by AndreasA »

Jeg har hygget mig gevaldigt i weekenden i det Sønderjyske.

MEN, nu er jeg jo ikke den første Østkyst hustler der drager vest på,
til et mtb ræs i Aabenraa, ex-formandens beretning fra 2016 fra samme løb kan læses her:
viewtopic.php?f=2&t=9362&p=110434&hilit ... aa#p110434

Og når jeg læser den igennem, ser det ud at der ikke er sket det store siden 2016. ;)
Det er stadig et solidt arrangeret løb, de har styr på det, der er stadig ikke vand i soloteltet
og de har stadig nogle orndt’lig syge bakker nede på Aabenraa-egnen..

Denne beretning starter dog fredag eftermiddag i Værløse, hvor jeg havde fået køre-lejlighed med et par barske bike-pack’ere:
Casper Ortvald, dansk bikepackings grand old man, hans protegé Kent Lundager fra Køge samt “Bæstet fra Valby” - Jacob Carlsen, der brændte AZT af i forsommeren.
Og så mig, den lille tykke fra Allerød, der har en overnatning i shelter på Ama’r på CV’et.
Det var ikke meget jeg kunne bidrage med, i udvekslingen af røverhistorier på køreturen på tværs af landet.

Men vi hyggede os gevaldigt på vej derover og ramte stævnepladsen i Aabenraa fredag sidst på eftermiddagen, vi havde Caspers campingvogn med, og skyndte os at parkere den centralt på den lille stævneplads, for derefter at sætte kursen mod grænsen og billige bajr og snolder hos Otto Duborg.
Det var en suveræn stategi og lidt over kl. 21 fredag aften var vi retur og kunne vi nyde et par grillede pølser, lidt tarvelig kartoffelsalat og en enkelt halvkold pilsner som opladning til main event:
8-timers mtb løb som startede lørdag formiddag.

Stævnepladsen er egentlig bare en mark i udkanten af Aabenraa, der har fået en gang med grønthøsteren, og vi delte den fredag aften med et par tyske deltagere, også i campingvogn, og en familie fra Varde.
Lørdag morgen begyndte der at komme lidt liv på pladsen, men med 208 deltagere er det seføli et noget mindre set-up end vores eget.
Et kvarters tid inden løbs start er der en kort racebrief, på dansk og tysk, og så er det ellers ved at være tid til at spænde hjelmen.

Kl 10 er der Master start direkte ud på en grus vej der køre opad, LÆNGE, og så ellers ud på sidste halvdel af ruten. Det med at køre opad skulle vise sig at blive et tema resten af dagen..

Jeg havde noget konservativt valgt at tage min gamle trosfaste Gary Fisher Superfly med til Jylland, den kører fantastisk, men har desværre kun 1x9 gearing og en 32t bagpå, som letteste gear, det viste sig at være lige i underkanten, når man kører rundt med mine slappe lårbasser. FORDI, de har nogle satans stejle passager på den rute derovre i Aabenraa, og det stod ret hurtigt ulideligt klart, at jeg ville få en hård dag på kontoret, specielt to passager skulle vise sig at blive udfordrende.
En opkørsel ca. halvvejs i et område de kalder Svejts (så kan I selv gætte på hvordan det så ud) med en lille nasty rampe opad på 5-7 meter, samt en lidt længere, meget stejl, opkørsel kort inden mål.
Her manglede jeg simpelthen en pizza på bagkransen, eller en forskrifter og en granny-ring, til at kunne jolle den opad.
Så efter et par omgange træf jeg den modne beslutning at trække op af de to sataner.
Men ellers var det faktiskt et ret fedt spor med massere af udfordringer.

De er MEGET glade for drops derovre, og specielt et område kort efter start var nærmest skabt til at øve sig i at køre drops, en speciel Sønderjysk’s specialitet er så at lægge ALLE drops i sving, det forstod jeg aldrig rigtigt.
Generelt kan man sige at ruten bestod at lange opkørsler der kunne køres op, efterfulgt at lange fede flowstykker nedad. Det eneste ufede ved de flowstykker var, at man vidste at nede i bunden ventede endnu en op kørsel på 3-4 minutter.
De lækreste stykker var en tur igennem noget tæt fyrreskov og et langt lækkert stykke i en lille ådal.

Mit race gik ret stille roligt, som altid når det gælder undertegnet, er så’en en event jo ikke noget jeg sådan rigtigt træner specifikt hen imod :D
Så jeg havde egentlig bare lagt i kakkelovnen til at holde Superfly’en kørende så længe som muligt.
Efter de første to hele omgange nappede jeg en lille pause i skiftezonen og spiste en powerbar, herefter kørte jeg 3 omgange inden en lille frokostpause. Som var god og bestod af en blanding af pasta, salat og noget pulled-chicken-agtigt kød og helt hvidt flute (lækkert).
Herefter to omgange til, en kort kaffepause og så til sidst tre omgang inden målgang, små 20 minutter inden kl 18 hvor løbet sluttede.
Jeg kørte omgangstider på lidt over 40 minutter på det tidspunkt, så der var ikke mulighed for at nå en omgang mere.
Til gengæld var der tid til at skubbe lidt mere af maden fra madteltet ned i skuffen, (samme menu som til frokost ;) ) inden de lukkede for serveringen kl 18.
(Her kunne man måske som løbsarrangør overveje at holde serveringen åben til minimum 18.30, så den der har kørt solo hele dagen og ikke holdt pause også kan nå at få noget at spise. ;) )

Omkring kl. 18.30 var der præmieoverrækkelser og lodtrækning om et par fine små gaver - og så var det løb faktiskt overstået.

Jeg fik kørt 11 omgange, 81 km. Og 2000 højdemeter. :shock: :shock:
Det rakte til en 18. Plads i det lille eksklusive solo felt. Nu har det jo altid handlet mere om rejsen end resultatet for mig, så det var en placering jeg var godt tilfreds med. :D

Jeg vil sige at ruten er til den barske side, med sygt mange opkørsler, med det bliver jo belønnet med himmelske nedkørsler bagefter, og som nævnt i en tidligere racerapport, er der meget singletrack, hvilket er fedt, men også giver lidt problemer med overhalinger når de hurtige gerne vil sætte omgangsrekord. (Jeg råbte kun af to idioter i løbet af de 7,5 timer jeg var på sporet. :D )

Efter løbet blev vi hængende på stævnepladsen, Casper der var chauffør på bussen hjem af havde ikke cyklet så meget pga. en dårlig ryg, til gengæld havde han drukket meget portvin, så det var ikke rigtig aktuelt at køre hjem lørdag aften..
Det var nu aftalt på forhånd og vi hyggede os gevaldigt lørdag aften i forteltet til campingvognen med de billige dåsebajr. Søndag morgen pakkede vi lejren sammen, lettede anker og satte kursen mod Sjælland ca. Kl 8. Vi ramte Værløse igen ved middagstid og så var den weekend egentlig gået.

8t i Aabenraa kunne sagtens danne ramme om en hyggelig klubudflugt.
Løbet kan køres som solo eller på duo og tripple-hold.
Så der er udfordringer nok til alle.
Der må være et vandrehjem el. lign. i nærheden hvis man ville lave en fre-lør udflugt og ikke har Caspers campingvogn til rådighed.
Det er et billigt løb at melde sig til, 4-500 kr. Alt efter hvornår man melder sig til, og forplejningen er fino (uden at være prangende)

Hvis man lige får rullet et par drops inden afgang vil jeg også mene at selve sporet burde være overkommeligt for alle.
(Der er b-linier på de værste sektioner. Specielt et sted benyttede jeg mig af dette, da jeg aldrig blev helt gode venner med det drop, mest fordi jeg var så træt (af at køre op af) så da jeg ramte droppet var teknikken og min ATTAK position røget ud af sideruden)

og jeg må for forhån undskylde til Steen, formanden og andre emsige typer.
Jeg ku' sgu ikke finde den nye kort ærmet klubtrøje da jeg skulle ud af døren, pakkede lidt hektisk.
Til gengæld fandt jeg en matchende Gary Fisher team trøje.
"The first and last name in mountain biking!"
Der klædte min Superfly utroligt godt.

(Men jeg havde den langærmet på da det begyndte at regne op af dagen.
Fik mange anerkende blik fra deltagere og tilskuere, og det var ikke pga. hastigheden jeg skød.. ;) )

Image

Over and out

Andreas “Big A” Hansen
Last edited by AndreasA on 14 Jun 2019, 11:53, edited 7 times in total.
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1587
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by Claus Wagner »

Tak Big A for racereport. :thumbsup:
Syntes ellers du var med da vi øvede "drops" i Geels,eller husker jeg forkert ???
1*9 skriver du :o :o !!
Selv Hartvigsen er meget længere fremme end det setup :lol: :lol:
Undskyld Morten.
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
PederMV

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by PederMV »

:thumbsup: cool.
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3417
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by Torben »

:thumbsup:
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by Jacob Korsholm »

Fin rapport Andreas!
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by AndreasA »

Claus Wagner wrote:Tak Big A for racereport. :thumbsup:
Syntes ellers du var med da vi øvede "drops" i Geels,eller husker jeg forkert ???
1*9 skriver du :o :o !!
Selv Hartvigsen er meget længere fremme end det setup :lol: :lol:
Undskyld Morten.
Jeg er så oldskool-new school at selv Hartvigsen er misundelig. ;)
Bar-ends og 26" kommer tilbage lige om lidt BIG TIME!!!

og dropsene var nu ikke så slemme eller noget jeg har panik angst over.
Landede bare den ene der lidt dumt første gang - og så havde jeg ikke rigtig mod på mere,
når nu der var en fin b-linie lige ved siden af.. :D
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by Jan D »

Det er jo bekrevet, så man (næsten) får lyst at deltage :thumbsup:
Jeg vil gerne se dig køre de der drops på en 26" :)
Jan D
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by Morten Hartvigsen »

Lyder hyggeligt :-) er det et fast spor ?
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by AndreasA »

Morten Hartvigsen wrote:Lyder hyggeligt :-) er det et fast spor ?
Yes, sporet ligger bare og venter på dig.
Det er mærket fint med røde og blå pile, lige som en skipiste.
værd at køre efter, hvis man er i nærheden..
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
FlemmingM
Over stok og sten
Posts: 580
Joined: 07 Aug 2008, 16:49
Location: Værløse

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by FlemmingM »

Håber beretning + billeder bliver lagt op på forside, når det nu ER lavet :thumbsup: , så vi viser at der faktisk er lidt aktivitet i vores klub :P :P
Se Johannesevangeliet kap.8 vers7
User avatar
Steen Andersen
Med blød hat
Posts: 1918
Joined: 13 May 2008, 21:45
Location: Holte

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by Steen Andersen »

Bare en skam du glemte at få det nye flotte klubtøj med ;-)
Tykke kan også have tynd mave ;-)
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Ræs rapport - Mtb 8T Aabenraa

Post by AndreasA »

Steen Andersen wrote:Bare en skam du glemte at få det nye flotte klubtøj med ;-)
Haha, du er gået i spion-mode?

Men Sorry Steen, Ku' sgu ikke finde den kort ærmet da jeg skulle ud af døren, pakkede lidt hektisk.
Til gengæld er det en matchende Gary Fisher team trøje.
"The first and last name in mountain biking!"

Men jeg havde den langærmet på da det begyndte at regne op af dagen.
Fik mange anerkende blik fra deltagere og tilskuere, og det var ikke pga. hastigheden jeg skød.. ;)

Image
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply