Tour de France

Forum udelukkende omhandlende ture på landevejen. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
Rasmus Birk
1 omgang efter
Posts: 688
Joined: 08 Jun 2007, 11:28
Location: Vedbæk

Tour de France

Post by Rasmus Birk »

Er der nogen der har erfaring med at køre nogle af bjergetapperne i Tour de France?

Et par af mine venner er ved at planlægge en tur til Frankrig, hvor planen er at køre nogle af bjergetapperne delvist - samme dag som selve feltet...!
Er der nogen der ved om det overhovedet er muligt?
Altså om ruten til samme dags etape overhovedet er åben så man kan cykle den inden feltet har været der?

Hvis der er nogen der har været ude i lignende projekt tidligere, så hører jeg meget gerne fra vedkommende - også om der måtte være andre ting man skal være opmærksom på.

Planen er at have en autocamper som følgevogn og til at overnatte i, og så stå op sammen med solen om morgenen, og hurtigst muligt give sig i kast med dagens etape. Ikke nødvendigvis hele etapen, men dog nogle af "bakkerne" undervejs.
Det er sikkert nærmest umuligt at komme helt op til målområderne, men der er vist også rigeligt med bakker undervejs.

Lad mig høre fra jer :wink:
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Har været i Frankrig i Alperne under TDF,og man kunne godt cykle på ruten.....meget tidligt, tror at man lukker af for biler før cykler,der jo nemmere lige kan tage den over afspærringen.

Men vil nu ikke selv benytte den foreslåede model, tror det bliver utroligt stresset,og der er rigtig mange andre på vejene inden de lukker,som skal frem i bil for at se opløbet.

Bedre at bo i nærheden og så se start eller mål,og så køre sine "etaper" en anden dag.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Licht
Helt uden hænder!
Posts: 62
Joined: 05 Jul 2006, 14:12

Post by Licht »

Det er muligt at cykle på bjergene om morgenen før etaperne, men du skal ikke regne med at få camperen med! Alt er TOTALT kaos på de store bjergetaper.

Måden at gøre det på, er at komme senest dagen før, helst 2 dage, finde et fedt spot på bjerget at parkere camperen (sidst på etapen hvor feltet er sprængt) Så kan i bruge morgenen på at cykle op og ned af bjerget og når rytterne kommer sidder i uden for camperen med kolde øl, tv'et tændt og de danske flag fremme. Tag også højde for at hvis der er mål på toppen og kun samme vej ned igen kan det tage dage at komme ned fra bjerget igen.

Det er min erfaring at Pyrenæ etaperne er de mest uciviliserede, da der kommer horder af Baskere over og de skyr ingen midler for at heppe på deres spanske helte, men det er også en charme i sig selv.

Ps. Husk at Caravanen kommer op til 3 timer før feltet, så der skal i helst være hjemme i camperen igen. Tilskurerne slår dig gerne af cyklen for at få fingrene i en latterlig reklame nøglering eller en mini pose Haribo. Det er dog ret morsomt at komme i fysisk klammeri med en gammel tandløs fransk bonekone..........
Post Reply